Hyresgästers rätt till förlängning av hyresavtal

Hej!

Vi har en fastighet med tre st lägenheter. Nu är det så att min pappa är Hjärtsjuk och är i en väldigt ensam situation boendes i Nederländerna. Vi vill att han ska flytta hem till oss i sverige och helst till vårt hyreshus då det ligger i närheten av vårt eget boende..

Då till min fråga , är det möjligt att säga upp en hyresgäst för att bruka en lägenhet åt min far?

Hyresgästerna har vanliga kontrakt med tre mån uppsägning åt båda hållen

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om hyra finns i 12 kap. jordabalken.

Utgångspunkten är att ett hyresavtal gäller på obestämd tid och således måste sägas upp för att upphöra (12 kap. 3 §). Som hyresgäst har man normalt dock rätt till förlängning av avtalet efter att hyresvärden sagt upp det (12 kap. 46 §). Detta innebär att hyresgästen har rätt att fortsätta bo kvar i lägenheten, trots uppsägning. I samma paragraf räknas dock upp flera undantag, då hyresgästen inte har rätt till förlängning. Detta är t.ex. om hyresgästen misskött sig, genom att t.ex. inte betalat hyran i tid eller vanvårdat lägenheten (12 kap. 46 § + 12 kap. 42 §). Det finns även fler undantag som tar upp andra särskilda omständigheter, som t.ex. att huset ska byggas om och inte längre ska användas som bostad m.m. Det krävs således väldigt särskilda skäl för att en hyresgäst inte ska har rätt till förlängning.

Generalklausulen (12 kap. 46 § 10p) öppnar upp för olika möjlighet till uppsägning med hänsyn till omständigheterna i de enskilda fallen. Hyresgästen har enligt generalklausulen inte rätt till förlängning om "det i annat fall inte strider mot god sed i hyresförhållanden eller av någon annan anledning är oskäligt mot hyresgästen att hyresförhållandet upphör". Här får en avvägning mellan hyresvärdens och hyresgästens intressen göras för att avgöra om det ska anses strida mot god sed/vara oskäligt med en uppsägning av hyreskontraktet. Från hyresvärdens sida måste uppsägningen dock ha ett påtagligt intresse hos hyresvärden i hans egenskap av värd, det får inte bara föreligga ett personligt intresse. Jag skulle därför tro att det är svårt att använda generalklausulen i ditt fall för att hyresgästerna inte ska ha rätt till förlängning.

Jag skulle rekommendera dig att prata med dina hyresgäster och berätta hur situationen ser ut. Kanske kan ni tillsammans hitta någon lösning, t.ex. genom att ni hjälper dem att hitta annat boende. Dina juridiska möjligheter till uppsägning är enligt min uppfattning väldigt små varpå lösningar mellan er parter blir det enda alternativet.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Rebecca LundmarkRådgivare