Hyresgäst som inte flyttar ut i tid

Hej!

Jag vill bara ha lite kött på benen inför ett eventuellt kommande scenario.

Vi ska sälja fastigheten. Vi har en hyresgäst (i en stuga på gården) som haft 3 månaders uppsägning, så då sa vi upp hyresgästen och ger nu henne 3 månader innan köparna ska få tillträde.

Nu är det bara 5 dagar kvar tills hyresgästen ska vara ute och om 6 dagar så är huset sålt och köparna har tillträde.

Vi börjar bli oroliga eftersom inte en enda pinal är nedpackad eller utflyttad ännu.

Vad händer om hon inte är ute utan planerar att stanna och hur påverkar det köpet?

Hyresgästen har även barn. Påverkar det något?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår er oro och tycker att den är befogad. När köparna får tillträde till huset måste alla ägodelar som tillhörde hyresgästen vara utflyttade - risken är annars att det anses utgöra ett brott mot köpeavtalet (huset är inte i det skick som avtalats), vilket inte är en situation ni vill hamna i.

Jag skulle vända mig till hyresgästen, ytterligare förtydliga vikten av att flytta ut rätt datum och se till att hon tar med sig allting som inte utgör en del av huset enligt köpeavtalet.

Om personen i fråga vägrar flytta ut så är en sista utväg att begära avhysning hos Kronofogdemyndigheten. Ansökan kostar 300 kr (en kostnad ni sedan kan begära ersättning för i ansökan), och efter detta kommer Kronofogden delge hyresgästen genom att skicka ett brev med ett kvitto som hyresgästen måste skriva på och skicka tillbaka. Beroende på hur hyresgästen agerar kan det bli en domstolsprocess, alternativt att ni får igenom ett utslag som avhysning som Kronofogden då kan verkställa (genomföra). Du kan läsa mer om detta här.

Om du vill gå vidare i detta ärende och få hjälp av kunniga jurister, kan du vända dig till info@lawline.se. Alternativt kontakta oss på telefon: 08-533 300 04, öppettider: mån-ons kl. 10.00-16.00.

Jag hoppas att allt löser sig! Om något är oklart får du gärna lämna en kommentar, så besvarar jag den så snabbt som möjligt.

Vänligen,

Sandra SöderbergRådgivare