Hyresavtal på bestämd tid - Uppsägning

Min dotter har hyrt en lägenhet för en begränsad tid 1 jan 2018 - 15 maj 2018.

Rutan i kryddad hyresavtal begränsad tid.

Dotter skickade ett mail 15 mars och ville säga upp lägenheten från och med 15 april alltså 1 månad före avtal löper ut och fick då besked att det inte går pga av avtalet.

Vem har rätt?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då det finns en avtalad hyresperiod blir reglerna kring hyresavtal på bestämd tid tillämpliga. Denna typ av avtal upphör, enligt huvudregeln, att gälla vid hyrestidens utgång, vilket i ert fall är den 15 maj 2018 (12 kap 3 § 2 st. jordabalken). Har ni avtalat om annorlunda kring uppsägning är det dock det som gäller.

Även vid hyresavtal på bestämd tid har en som hyresgäst alltid en rätt att säga upp avtalet i förtid, förutsatt att hyresavtalet avser en bostadslägenhet och inte en lokal. Dock följer en uppsägningstid om tre månader, det är alltså inte möjligt att säga upp avtalet med endast en månads uppsägningstid (12 kap 5 § jordabalken).

För att svara på din fråga är det alltså hyresvärden som har rätt i detta fall.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jennifer VestinRådgivare