Hyra ut en hyresrätt i andra hand

Hej! Får man som hyresgäst hyra ut i andra hand och ta ut högre hyra än vad man själv betalar till hyresvärden?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om hyresförhållanden finns i 12 kap. Jordabalken, som du hittar här. För att hyra ut en hyreslägenhet i andra hand krävs tillstånd från hyresvärden eller hyresnämnden (se här).

För en hyresrätt gäller vid andrahandsuthyrning att hyran inte får vara högre än den summa förstahandshyresgästen betalar för lägenheten. Den som hyr ut sin lägenhet helt eller delvis möblerad har dock rätt att göra ett påslag på hyran, men det finns ingen uttrycklig lagregel som anger hur mycket man får lägga på. Hyresnämnden har ofta godtagit ett hyrespåslag på cirka 10-15 procent för en fullt möblerad lägenhet, men det är viktigt att komma ihåg att nämnden bedömer detta från fall till fall. Det är alltså fullt möjligt att utfallet blir ett annat i det enskilda ärendet.

Jag hoppas att detta gav svar på din fråga, tveka inte att höra av dig till oss igen om du har fler frågor.

Melanie AscoughRådgivare