Hyra under uppsägningstiden

Hej..har hyrt ut en bostad till en hyresgäst och har ett skriftligt avtal med 3 mån uppsägningstid.

Nu vill inte hon betala hyran under uppsägningstiden.

Vad gäller?

Tack mvh niklas

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

En av de mest grundläggande allmänrättsliga principerna är att avtal ska hållas. I ditt exempel (ett hyresavtal), så ska hyresgästen betala för sig under den avtalade tiden så länge hyresvärden tillhandahåller bostaden.

Att ni har ett skriftligt avtal gör det enkelt för dig att bevisa att hyresvärden är skyldig att betala hyra under uppsägningstiden. Men även muntliga bestämmelse är såklart bindande.

Hoppas att du fått svar på din fundering!

MVH Patrik Olsson

Patrik OlssonRådgivare