FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt02/10/2017

Huruvida det är brottsligt att anmäla en Facebookgrupp för falsk information

Hej! Om en FB grupp A sprider politisk information som en annan grupp B ogillar( motpoler politiskt) och anmäler FB gruppen A för falsk information( som inte är sant) och därmed får den första gruppen A sin sida stängd. Är detta förtal eller vilket brott?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Grupp B begick inte något brott då den anmälde A:s Facebookgrupp. Förtal (brottsbalken 5:1) aktualiseras inte då B inte utpekat A såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämnat uppgift som var ägnad att utsätta A för andras missaktning. För att förtal ska ha begåtts krävs det vidare att informationen spridits i en vidare krets, vilket inte är fallet i den ifrågavarande situationen. Falsk angivelse (brottsbalken 15:6) eller falsk tillvitelse (brottsbalken 15:7) aktualiseras inte heller, då de brotten kriminaliserar falska anmälningar till staten eller statliga myndigheter, och således inte till Facebook.

_______________________________________________________________________________________________

Om du anser att situationen fortfarande är oklar är du välkommen att återkomma på min mail anna.hovstadius@lawline.se.

Lawline RådgivareRådgivare