Hur visar man att ett testamente har vunnit laga kraft?

Betr. testamente vinner laga kraft.

I testamentet finns 5 st dödsbodelägare upptagna, ingen är bröstarvinge. 4 st. har godkänt och vederbörligen undertecknat testamentet. En har inte återsänt testamentet. Nu har drygt 6 månader förflutit efter kallelsen och till dödsboet har inte inkommit något klander. Hur bevisar man att testamentet har vunnit laga kraft, gentemot banken som skall utbetala en rad legat ?

Tacksam för Ert svar.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar över hur du kan visa att testamentet har vunnit laga kraft. För tydlighetens skull kommer jag besvara din fråga genom att inledningsvis gå över reglerna om vad som krävs för att ett giltigt testamente ska uppkomma. Jag kommer därefter att redogöra för när testamentet vinner laga kraft och avslutningsvis ge några förslag på hur du kan visa att laga kraft har inträtt.

Frågan besvaras med regler som finns i ärvdabalken (ÄB).

Hur upprättas ett giltigt testamente?

Det finns formkrav som måste uppfyllas för att ett giltigt testamente ska uppkomma. I korthet måste ett testamente enligt 10 kap. 1 § ÄB vara skriftligt och undertecknat av testatorn (den som upprättar testamentet). Därtill krävs att testamentet är upprättat i närvaro av två vittnen som också ska skriva under testamentet.

När vinner testamentet laga kraft?

Ett giltigt testamente vinner laga kraft när det har godkänts av den avlidnes arvingar. En arvinge som inte vill godkänna testamentet har möjlighet att klandra testamentet genom att väcka talan vid domstol. Om ingen talan har väckts inom 6 månader från den tidpunkt då arvingen delgavs testamentet så vinner det laga kraft. Regler om detta finns i 14 kap. 4 § och 5 § ÄB.

Förslag på hur du kan visa att testamentet har vunnit laga kraft

För att bevisa för banken att testamentet har vunnit laga kraft bör du visa att arvingarna har godkänt testamentet. Detta kan exempelvis ske genom skriftligt eller muntligt intyg från arvingarna. Du måste dessutom visa att den arvinge som inte lämnade sitt godkännande har delgivits testamentet för mer än 6 månader sedan. Detta kan exempelvis ske genom arvingens intyg eller genom att du visar att testamentet har skickats till arvingen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Erik BengtssonRådgivare