FrågaFAMILJERÄTTBodelning09/02/2018

Hur värderar man möbler som ena maken behåller vid en bodelning?

Hej! En fråga om bodelning. Min blivande ex man och jag ska skilljas och jag flyttade ut utan att ta med mig några möbler. Han behöll; 180cm kontinental säng, soffa, köksbord alla barnens möbler, byråar, sterio/media anläggning, högtalare mm. Nu undrar jag om det är andra handsvärdet som bestämmer hur mycket han ska ge mig? Är 9000kr för mycket som jag begär?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När man värderar egendom vid en bodelning använder man sig av antingen marknadsvärdet eller bruksvärdet. Som huvudregel är det marknadsvärdet som avgör hur mycket makarnas tillgångar är värda. Marknadsvärdet är det värde som gäller på marknaden, dvs försäljningsvärdet. Exempel 1: Hur mycket kostar en stol på IKEA? Exempel 2: Hur mycket kan jag sälja den här stolen för på Blocket? När ena maken behåller alla möbler, är det dock bruksvärdet som gäller i stället. Bruksvärdet är ett svårt begrepp. Vanligtvis brukar dock bruksvärdet vara högre än marknadsvärdet. För att inte komplicera mitt svar i onödan kan man säga såhär: Du har rätt till marknadsvärdet av nyproducerade möbler. Du har alltså rätt till mer än andrahandsvärdet. Om stolarna som din ex-make behöll är värda 100 kr styck, har du ändå rätt till det pris som en stol kostar på t ex IKEA.

Huruvida 9000 är för mycket begärt kan jag tyvärr inte svara på. Det beror helt på hur mycket det kostar att köpa nya stolar, sängar, skrivbord m.m.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare