Hur värderar man ett hus vid boedlning

Hej. Min sambo skall köpa ut mig ur vår bostadsrätt. Vid köpet la vi 165000:- vardera och bostadsrätten köpte vi för 1,1 miljon.

Idag är bostadsrätten värderad till 1,75 miljoner.

Vi är eniga om att mellanskillnaden mellan 1,1 och 1,75 miljoner är 650 000 :-

650 000 - 22 % = 507 000, denna summa delar vi på två och det är den summan han får köpa ut mig för.

Men hur gör man med kontantinsatspengarna som vi gått in med i lånet? Får jag tillbaka mina 165 000 som jag betalat av?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om sambos bodelning finner man i Sambolagen (SamboL).

Förutsättningar

Först ska sägas att reglerna i sambolagen är dispositiva, dvs de som gör bodelningen kan komma överens om att annat ska gälla. Enligt reglerna i sambolagen ska i bodelningen all samboegendom ingå. Samboegendom är bohag och bostad som är inköpt för gemensamt bruk. I bodelningen ska alla tillgångarna delas lika, man gör alltså inte en separat uträkning för vinsten och kontantinsatsen (2 - 3 + 8 § SamboL). Värderingen av tillgångarna behöver inte vara marknadsvärdet utan och också vara tex taxeringsvärdet om båda går med på det.

Värderingen av bostaden i ditt fall

Enlig de siffror du angivit är husets värde efter skatt 1 750 000 – 143 000 (skatten) = 1 607 000. Detta värdet ska ni dela på, dvs den som köps ut får 803 500. Skulderna på huset som ni hade finns kvar, oavsett om de är gemensamma eller om ni har lite skulder var. Tänk på att ni kan få göra vissa avdrag innan skatten räknas ut.

Slutsats

Detta är så som lagen säger att ni ska lösa det, men som tidigare sagt kan ni komma överens om att göra på ett annat sätt.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare