FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll29/05/2018

Hur väcker jag talan om underhållsbidrag?

hej! Jag har haft vård av barn sedan, har gemensam vårdnad men barnet är alltid hos mig. Jag har tappat en hel del i inkomst pga detta och varit på samtal på socialtjänsten med pappan att han ska betala mer/hjälpa till med en del av det jag förlorat. han vägrar dock detta. Kan man stämma honom och få honom att betala? kan barnet ifråga (15 år) göra stämningen? Blir det kostnadsfritt i så fall för oss?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Tillämplig lag
Din fråga rör vårdnad och underhåll av barn, bestämmelser om detta hittas i Föräldrabalken (FB).

Underhållsskyldighet
Ni som föräldrar har en skyldighet att svara för underhåll åt barnet med hänsyn efter vad som är skäligt till barnets behov och er samlade ekonomiska förmåga. Denna underhållsskyldighet upphör tidigast när barnet är 18 år (7 kap 1 § FB)

Din underhållsskyldighet är uppfylld eftersom barnet endast bor hos dig. Barnets pappa ska svara för sin underhållsskyldighet genom att betala underhållsbidrag underhållsbidrag ska fastställas genom dom (7 kap 7 §).

Väcka talan
Talan om underhåll till barn tas upp av rätten i orten pappan bor (7 kap 12 §). Ditt barn kan inte väcka talan i målet utan du måste skicka in stämningsansökan till tingsrätten, du kan läsa mer om hur du gör detta här. Du kommer behöva betala avgiften för att skicka in stämningsansökan men du kan yrka på att få ersättning för denna kostnad av barnets pappa. Du får endast ersättning för denna kostnad om du vinner målet. Av det du beskrivit i frågan är min bedömning att du kommer att nå framgång med en stämning.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Johannes HammarlingRådgivare