Hur utses styrelsen i en brf?

Vid årsstämma valdes 6 pers att ingå i styrelsen för brf, måste man kalla till extra stämma för att välja in ytterligare en person

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En bostadsrättsförening är en form av en ekonomisk förening, för att besvara din fråga kommer jag därför använda mig av Lag om ekonomiska föreningar (föreningslagen).

Föreningen ska ha en styrelse med tre eller flera ledmöter (7 kap 1 § ). Det lägsta och högsta antalet styrelseledamöter ska framgå av föreningens stadgar (3 kap 1 §).

Styrelsen väljs av föreningsstämman. I stadgarna får det bestämmas att en eller flera styrelseledamöter ska utses på något annat sätt. Styrelsen eller en styrelseledamot får dock inte ges rätt att utse styrelseledamöter (7 kap 6 §). Som svar på din fråga utses ledamöterna vanligtvis av stämman, men kan även komma att utses på annat sätt. Hur ledamöterna utses framgår av föreningens stadgar.

Styrelsen ska kalla till en extra föreningsstämma, om styrelsen anser att det finns skäl att hålla en stämma före nästa ordinarie föreningsstämma (6 kap 12 §). För att en extra föreningsstämma ska bli relevant krävs att det finns ett ärende att behandla på stämman, exempelvis som att avsätta en styrelse eller välja en ny sådan.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga. Om du har ytterligare frågor eller funderingar är du varmt välkommen att höra av dig igen.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare