Hur utformar jag ett giltigt skuldebrev till mina föräldrar?

Kan jag skriva ett avtal med mina föräldrar där jag åtar mig att betala en månatlig summa till dem (cirka 1000-1500kr) och där vi är överens om att dessa pengar ska betalas tillbaka via vinsten från lägenhetsförsäljning den dag då ingen av dem längre finns kvar. (De är idag 73 och 78 år och så klart omöjligt att säga hur länge detta kommer att gälla.)

Vad behöver finnas med i ett sådant avtal för att det inte ska vara ogiltigt den dag mina föräldrar inte finns längre? Jag har två systrar och en halvbror när vi kommer till arvsfrågan. Mina föräldrar vill endast godta dessa pengar om vi kan säkerställa att jag får tillbaka mina pengar i framtiden.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Det är inga rättsliga hinder att du skriver ett avtal/skuldebrev mellan dig och dina föräldrar. Ett skuldebrev behöver inte inte vara avancerat utformat för att vara giltigt, dock kan det bli en bevisfråga i framtiden. För att förhindra en eventuell tvist mellan dig och dina syskon i framtiden så är det bra om skuldebrevet utformas efter dessa punkter.

- Skriftligt avtal
- Det framgår vilka parterna är, dvs du och dina föräldrar.
- Det framgår tydligt om hur stor skulden är vid dödsfallet.
- Ändamålet med ert avtal framgår tydligt, dvs att det inte rör sig om en gåva från dig.
- Ett oberoende vittne är inget måste, men det stärker din position avsevärt.
- Datum och underskrifter från samtliga parter finns med.

Om ert avtal utgår efter dessa punkter så bör ingen kunna hävda att avtalet är ogiltigt i framtiden. Jag rekommendera att du också berättar för dina syskon om ert avtal för att minimera risken tvist i framtiden.

Vid arvsskifte
Enligt svensk rätt så drar man av den avlidnes skulder före arvsskiftet, vilket innebär att ditt skuldebrev dras av från deras kvarlåtenskap innan resterande kvarlåtenskap delas mellan dig och dina syskon.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga.

Glad sommar

Malcolm HamiltonRådgivare