FrågaAVTALSRÄTTAvtal04/12/2018

Hur upprättas samägandeavtal om häst?

Hej, jag ska köpa en häst tillsammans med en person. Tanken är att jag är passiv delägare, det vill säga den andra personen ska stå som ägare av hästen. Vi går in med lika mycket pengar båda två och vid eventuell försäljning ska summan delas lika mellan oss. Jag vill skriva ett ordentligt avtal om detta men hittar ingen lämplig mall. Tacksam för tips om detta! Susanne

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Vid ett samägande av en häst är utgångspunkten att samäganderättslagen är tillämplig. Lagen är dock dispositiv och du och den andra personen kan därför avtala bort lagen och bestämma vad ni vill att ska gälla, t.ex. vid försäljning. Om ni har ett vinstsyfte kan det avtalas om ett enkelt bolag (även det genom ett avtal som ovan), alternativt att ni startar ett bolag (aktiebolag, handelsbolag eller kommanditbolag) vilket sedan äger hästen.

Lawline erbjuder avtal i vår avtalstjänst, tyvärr tror jag inte att det finns något avtal i tjänsten som är aktuellt för er. Att köpa en häst tillsammans kan innebära en stor investering i vissa fall varför min rekommendation är att ni vänder er till en jurist som skriver avtalet. Med hjälp av en jurist minskar ni risken för missförstånd om ni i framtiden skulle bli oense. Givetvis kan vi vara behjälpliga med att utforma ett avtal till er som ni blir nöjda med. För ändamålet är du välkommen att ringa vår juristbyrå på tel 08-533 300 04 alternativt att du bokar tid med en jurist via vår hemsida. Vi erbjuder möten i våra lokaler i Stockholm, men för ett ändamål som ert kan det mycket väl vara tillräckligt med ett möte per telefon, e-post eller Skype; det som passar er bäst!

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare