Hur upprättas ett testamente.

Min syster o jag som är delägare till lika delar i en liten fastighet i Göteborg, skulle vilja donera våra respektive delar till senast överlevande av oss båda. Tacksam för lämplig avtalstext i all enkelhet. Skattekonsekvenser? Tack o hej

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar det som att du vill ge din del av fastigheten i gåva till din syster ifall du är den som går bort först och vice versa, dvs att du får din systers del ifall hon går bort först.

Ett alternativ för er skulle vara att testamentera era delar av fastigheten till varandra. Då kommer ju den av er som är senast överlevande ärva den andres del. Ett testamente ska upprättas skriftligen med två vittnen. I vittnenas närvaro ska testatorn (den som skriver testamentet) skriva under testamentet och vittnena ska stryka detta med sina namn (10 Kap 1 § Ärvdabalken). Ni skulle alltså båda skriva varsitt testamente i vilka ni testamenterar er respektive delar till varandra. Jag tar inte ställning till eventuella laglottsfrågor, dvs. ifall ni har barn som vars laglott ett testamente skulle inskränka.

I Sverige är arvs- och gåvoskatten avskaffad, varför den av er som får fastigheten inte kommer att betala skatt för det.

Ifall ni behöver hjälp med att upprätta ett avtal/testemente rekommenderar jag Lawlines avtalstjänst som ni kan hitta här.

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?
Då kan du använda dig av någon av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare