Hur tolkas "skall den som överlever den andra med undantag för bröstarvinges laglott erhålla all den avlidnes kvarlåtenskap med fri förfoganderätt" samt "vid den sist avlidne makens död skall kvarlåtenskapens enligt lag fördelas mellan våra bröstarvingar"

Enligt min fars och hans fru testamente "skall den som överlever den andra med undantag för bröstarvinges laglott erhålla all den avlidnes kvarlåtenskap med fri förfoganderätt" samt "vid den sist avlidne makens död skall kvarlåtenskapens enligt lag fördelas mellan våra bröstarvingar"

Min fars fru önskar nu efter hans död att inte göra anspråk på testamentet utan vill av särkullsbarn på min fars sida skall få ut hela arvslotten. Min fars fru har en enskild egendom och jag tolkar det som att denna inte kommer tas med när man beräknar arvslotten, men vad gäller när min fars fru avlider om vi testamentet följs med tanke på skrivningen "kvarlåtenskapens enligt lag fördelas mellan våra bröstarvingar".

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har funderingar kring tolkning av testamente. Bestämmelser i Ärvdabalken 1958:637 (ÄB) blir tillämpliga.

Hur tolkas "skall den som överlever den andra med undantag för bröstarvinges laglott erhålla all den avlidnes kvarlåtenskap med fri förfoganderätt"?

Att ärva med fri förfoganderätt innebär att man som arvtagare har rätt att nyttja egendomen hursomhelst, med undantag för att testamentera bort den. Till skillnad från full äganderätt där arvtagare alltså ärver egendom till sin fulla utsträckning.

Din fars fru har valt att inte göra anspråk på testamentet. Du och dina ev. syskon (som är särkullsbarn i relation till din fars fru) har då rätt att få ut hela er arvslott.

När någon av makarna avlider, upplöses äktenskapet och en bouppteckning ska förrättas. Det är en förteckning över makarnas egendom. Detta sker alltså innan beräkningen av arvslotten görs. I bouppteckningen ingår makarnas giftorättsgods, dvs. allt som inte utgör enskild egendom (20:4 2 st ÄB). Det är alltså rätt så som du har tolkat det, enskild egendom ska inte tas med vid beräkning av arvslotten. Du kan läsa mer vad som avses med enskild egendom i 7:1 och 7:2 Äktenskapsbalken (ÄktB)

När bouppteckning har upprättats, görs sedan en bodelning (9:1 ÄktB). I detta fall har då din fars fru rätt till hälften av giftorättsgodset. Resterande fördelas mellan dig och dina syskon.

Vad gäller när min fars fru avlider om testamentet följs med tanke på skrivningen "kvarlåtenskapens enligt lag fördelas mellan våra bröstarvingar"?

Din fars fru har valt att inte göra anspråk på testamentet vid din fars bortgång. Det innebär att du och dina eventuella syskon redan fått ut den kvarlåtenskap som ni har rätt till enligt lag. Att kvarlåtenskapen ska fördelas enligt lag mellan bröstarvingarna vid din fars fru död innebär att kvarlåtenskapen efter henne fördelas på antalet bröstarvingar hon efterlämnar sig. Arvet fördelas alltså lika mellan din far och hans frus gemensamma barn (om det finns några) samt om din fars fru efterlämnar sig några särkullbarn som alltså inte har någon legal arvsrätt efter din far.

Du och dina syskon har inte rätt till efterarv vid din fars frus bortgång (3:2 ÄB) eftersom ni redan fått ut hela er arvslott då din fars fru valde att avstå den vid din fars bortgång.

Hoppas att du fått någorlunda tydlighet i din fråga!

Linnéa CarnrotRådgivare