Hur tillämpas äktenskapsförord och testamente vid ena makens bortgång?

Gäller äktenskapsförordet endast då bägge lever?

Eller gäller det även mellan efterlevande och dödsboet?

I mitt fall finns både äktenskapsförord och testamente och det är lite tvetydigt vad som gäller då jag har blivit änkeman.

Mvh

Per

Lawline svarar

Hej!

Jag beklagar bortgången av din maka. Jag ska på bästa sätt försöka vägleda dig i arvskiftesprocessen. Svaret på din fråga finner vi i Äktenskapsbalken (ÄktB) och Ärvdabalken (ÄB).

Vad sker vid ena makens bortgång?
Som steg ett efter dödsfall ska bouppteckning förrättas, detta kan du och övriga dödsbodelägare få hjälp med av en juristbyrå alternativt sköta själv genom att skicka in en blankett till Skatteverket. Bouppteckning ska förrättas inom 3 månader från dödsfallet. När Skatteverket har registrerat bouppteckningen (som fungerar som ett dokument över dödsboets tillgångar) så kan bodelning ske.

Enligt 9 kap 1 § ÄktB ska bodelning ske när ett äktenskap upplöses. Äktenskap kan upplösas på två sätt, genom äktenskapsskillnad eller till följd av att ena maken dör. Bodelningen ska grundas i respektive makes egendomsförhållande vid dödsfallet (9:2 ÄktB).

Vad ingår i bodelningen?
Det är enbart makarnas giftorättsgods som ingår i bodelningen (10:1 ÄktB). Om det har skrivits äktenskapsförord under tiden som din make var i livet där det stadgas att någon av endera egendom ska vara enskild så gäller detta äktenskapsförord. Som exempel kan nämnas att en fritidsfastighet skrivits som enskild egendom. Vid bodelning ska denna fastighet i så fall inte ingå. Vad som i övrigt räknas som enskild egendom regleras i 7:2 ÄktB.

Vem ärver vad?
Efter att bodelning upprättats ska ett arvskifte förrättas. Arvskifte innebär att dödsboets tillgångar fördelas mellan arvingarna. Enligt arvsreglerna har du som efterlevande make rätt att ärva din hustrus tillgångar föra gemensamma barn, 3:1 1 st ÄB. Däremot har särkullbarn rätt att få ut sin arvslott direkt om de önskar. I ditt fall kan det dock bli annorlunda, du nämnder i din fråga att det finns ett testamente upprättat. Som huvudregel kan man tänka att testamentet står över allt. Men som med mycket i juridiken finns det alltid undantag till huvudreglerna. Om det är så att den egendom som du erhåller vid bodelning understiger 4 gånger prisbasbeloppet (totalt 182,000 kr 2018) så har du rätt att få erhålla del av kvarlåtenskapen efter din avlidne maka upp till detta belopp (3:1 2 st ÄB).

Exempel:
Vid bodelning erhåller du 150,000 kr och din avlidna maka 300,000 kr (Hänsyn till äktenskapsförord taget).
Enligt 3:1 ÄB har du egentligen rätt att ärva kvarlåtenskapen efter din hustru. Detta skulle innebära att du får 300,000 kr efter din maka och således får en total tillgång på 450,000 kr. Nu finns dock ett testamente upprättat. Låt säga att din hustru har skrivit att hela hennes kvarlåtenskap ska tillfalla Föreningen XX. Detta skulle i så fall innebära att du inte ärver något av din hustru. I detta exempel har du dock "enbart" erhållit 150,000 kr vilket understiger 4 prisbasbelopp. Det innebär att du har rätt att ärva 32,000 kr av din hustrus kvarlåtenskap (182,000-150,000 kr) för att på så vis komma upp i skyddsbeloppet.

Sammanfattningsvis kan det således konstateras att: Ja, äktenskapsförord gäller mellan makar trots den ena makens bortgång. Men det gäller i den grad att det tillämpas vid bodelningen. Som huvudregel har sedan 1987 efterlevande make arvsrätt men finns ett testamente skrivet så kan denna arvsrätt rubbas.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare