Hur tar jag reda på om någon har körkort?

Hejsan.

Min fråga är om Namn Namnsson har körkort? Personnummer har jag tyvärr inte. Hoppas på svar.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag kan tyvärr inte ge ett direkt svar på din fråga, men jag kommer nedan förklara hur du kan gå tillväga för att få det svar du söker!

Du har rätt att ta del av allmänna handlingar hos myndigheter enligt tryckfrihetsförordningen, så länge det inte finns uppgifter i handlingen som omfattas av sekretess. Transportstyrelsen och Skatteverket är statliga myndigheter, detta innebär att information som skickas till, förvaras hos eller upprättas av dem blir allmänna handlingar som kan begäras ut med stöd av offentlighetsprincipen, 2 kap. 1 § tryckfrihetsförordningen. För att begära ut en persons personnummer kan du kontakta Skatteverket, här kan du läsa om hur du begär ut uppgifter hos Skatteverket. För att ta reda på om någon har körkort kan du vända dig till Transportstyrelsen. Uppgifter om körkort är i regel inte skyddade av sekretess. Du kan kontakta myndigheten antingen genom att ringa eller mejla dem, då får du uppge personens namn och personnummer och fråga om de har ett giltigt körkort.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Noa ShasavarRådgivare