FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll30/05/2018

Hur stort underhållsbidrag ska man betala?

Vår son och hans sambo har separerat.Han har flyttat hem till oss föräldrar. De har en gemensam som på 17 månader. Hans sambo ska bo kvar i hyresrätten med sonen. Nu säger hans sambo att han har 3 månaders uppsägning och kräver 3 månadshyror av honom. Är detta korrekt enligt lagen?

Han flyttade ut 11/5 och har betalt hyra för maj månad. Hans sambo är mammaledig och ska börja jobba i augusti.

Hur mycket ska vår son betala i underhåll var månad till sin son?

Vänligen en orolig mamma

Lawline svarar

Hejsan, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att svara på din första fråga så nej, din son har inte skyldighet att betala 3 månaders "uppsägningshyra", detta eftersom hans före detta sambo själv ska bo kvar i lägenheten. Däremot är han precis som du är inne på, underhållsskyldig gentemot sin son, se 7 kap. 1 § föräldrabalken. Av den paragrafen följer att när föräldrarnas underhållsskyldighet bestäms så ska hänsyn tas till barnets egna inkomster och tillgångar samt till barnets sociala förmåner. Det innebär att hänsyn tas till exempelvis barnbidraget. I tredje stycket samma paragraf nämns också att föräldrarna inbördes ska ta del i kostnaderna för barnet efter sin förmåga. Enligt 7 kap. 2 § föräldrabalken ska en förälder fullgöra sin underhållsskyldighet genom att betala underhållsbidrag till barnet om barnet inte bor växelvis hos båda föräldrarna. Ett sådant underhållsbidrag bestäms genom avtal eller dom. Jag kan inte säga exakt vad din son i ett sådant fall skulle vara skyldig att betala men i det följande ska nämnas några saker man tar hänsyn till vid bestämmande av underhållsbidrag, se 7 kap. 3 § föräldrabalken. Föräldern får förbehålla sig ett belopp för eget eller annans underhåll (andra barn). Det beloppet innefattar alla vanliga levnadskostnader, där bostadskostnad beräknas efter vad som är skäligt. De andra kostnaderna beräknas med hjälp av ett normalbelopp (120 procent av prisbasbeloppet).

Från underhållsbidrag ska skiljas på underhållsstöd som Försäkringskassan betalar ut till barnet om den underhållsskyldige och den andre föräldern inte kommer överens. Alltså om den underhållsskyldige (din son) inte skulle betala underhållsbidraget av någon anledning. Då kräver dock Försäkringskassan i sin tur samma belopp av den underhållsskyldige i efterhand. På Försäkringskassans hemsida finns mer information om underhållsbidrag och underhållsstöd och där kan din son räkna ut hur stort underhållsbidraget är i hans fall: https://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/for_foraldrar_som_inte_lever_ihop

Behöver ni mer hjälp av en jurist rekommenderar jag att ni bokar tid hos en av våra jurister. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare