Hur stora är chanserna att få tillbaka min anställning efter att jag blivit avskedad på grund av slag mot kollega?

Hej! Jag har blivit provocerad på jobbet av två kollegor, fått en sked mot halsen, hot och de försökte även köra på parkeringsplatsen, jag har en diagnos som heter bordet line som gör att mitt humör kan växla väldigt snabbt.. precis som det gjorde slog jag till ens personen.

Jag blev avskedad från mitt jobb, självklart men nu till frågan jag vill ställa. Kan jag ta detta till domstol och överklaga min avskedning pga cheferna vill bli av med mig. Jag blev misshandlad på jobbet för något år och jag som offret fick en varning och den andra perioden fick jobba över, nu fick jag en sked mot halsen och jag får en varning till och personen får jobba kvar.

Vad är mina chanser om jag tar detta till domstol?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Du skriver att du blivit avskedad. Enligt 18 § LAS får avskedande ske, om arbetstagaren grovt har åsidosatt sina åligganden mot arbetsgivaren. Uppsåtlig brottslighet mot arbetskollegor utgör normalt grund för avsked.

För att du ska kunna vinna i en tvist i det här fallet (då du blivit avskedad) krävs det att omständigheterna för avsked inte hade räckt till giltig uppsägning (se 35 § LAS). Hade omständigheterna räckt för giltig uppsägning kan du endast utfå ersättning motsvarande anställningsförmåner samt skadestånd (se 38 § LAS).

För uppsägning krävs saklig grund, se 7 § LAS. Det finns saklig grund för uppsägning i det här fallet, under förutsättning att du agerat som du gjort.

För att kunna föra ditt ärenden vidare till domstol krävs att du iakttar preskriptionstiderna i 40 - 41 §§ LAS. Iakttas inte preskriptionsreglerna förlorar du talan (se 42 § LAS). Du måste underrätta din arbetsgivare om din intention senast två veckor efter avskedandet.

Målet handläggs i sådana fall enligt lagen 1974:371) om arbetstvister.

Att processa i domstol är inte en lätt sak. I ditt fall är det klokast att fokusera på avskedandet som ogiltigt genom att hävda att du inte har begått det förmodade brott som är anledningen till ditt avsked. Du skriver att du blivit provocerad av dina arbetskollegor under en lång tid, och att du nu ger igen. Det ska först och främst kommas ihåg att hämdaktioner är aldrig ansvarsbefriande enligt 24 kap. BrB som innehåller allmänna grunder för ansvarsfrihet, se också kommentaren till 24 kap. 1 § BrB om nödvärn. Att du slagit till personen måste, för att du ska kunna hävda ansvarsfrihet, vara ett försvar mot ett redan påbörjat, alternativt nära förestående brottsligt fysiskt angrepp, vilket du ostridigt varit med om, ifall texten ovan ger den fulla sanningen. Det blir svårt i ditt fall.

Kan du leda i bevis att du försvarade dig mot ett påbörjat alternativt nära förestående brottsligt fysiskt angrepp kommer det slag du gav inte anses utgöra något brott, vilket blir en möjlighet för dig att hävda att avskedandet saknar grund.

Med vänlig hälsning,

Martin CarlehedenRådgivare