Hur stor del av mina föräldrars gemensamt ägda hus ärver jag när någon av dem går bort?

Min mamma och pappa har köpt ett hus tillsammans. Hur stor del av huset är mitt nu när mamma har gått bort?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Regler om hur arv efter en avliden person ska fördelas finns i ärvdabalken, nedan förkortat ÄB.

Hur mycket du kommer att ärva efter din mamma beror på om din mamma och pappa vad gifta eller inte.
Jag utgår från att du var deras gemensamma barn. Jag utgår också från att din mamma inte har skrivit något testamente.

Om dina föräldrar var gifta med varandra
När din mamma nu har gått bort måste en bodelning göras. Detta innebär en fördelning av giftorättsgodset mellan din pappa och din mammas dödsbo. Det som fördelas är egendomen som ingått i äktenskapet. Om din mamma inte hade någon enskild egendom innebär det att hälften av giftorättsgodset kommer att tillfalla din pappa medan den andra hälften ses som din mammas kvarlåtenskap (arv).

Som huvudregel är barn till den avlidna först i tur att ärva, 2 kap. 1 § ÄB. Den efterlevande make, din pappa, har dock förtur att ärva framför dig, 3 kap. 1 § ÄB. Detta är en specialregel till förmån för den efterlevande maken.
Det innebär att du under dessa ovan nämnda förutsättningar har rätt till 50% av huset (50% av husets värde) i arv efter din mamma. Du kommer dock inte att få ut detta värde direkt vid din mammas bortgång, utan istället får du vänta tills även din pappa har gått bort. Då får du både arvet efter din mamma och efter din pappa.

Om dina föräldrar inte var gifta med varandra
Om dina föräldrar inte var gifta med varandra gäller inte specialregel som ger den efterlevande maken förtur att ärva framför gemensamma barn. Det innebär att du får ut 50% av huset (50% av värdet) direkt vid din mammas bortgång. Detta under förutsättning att din mamma och pappa ägde huset till lika delar. Om de inte gjorde det har du rätt att direkt få ut så stor andel som din mamma ägde.

Svar på din fråga
Om dina föräldrar var gifta med varandra har du rätt till 50% av huset, men du får vänta med att få ut detta arv tills din pappa också har gått bort.
Om dina föräldrar inte var gifta med varandra har du rätt att direkt få ut ditt arv efter din mamma och behöver inte vänta på din pappas bortgång. Du får då ut så stor andel som din mamma ägde av huset.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Linn GerhardssonRådgivare