Hur skiljer jag mig och hur påverkas vårdnaden?

Hej

Jag är pappa till 2 av tre barn med en kvinna som jag har varit/är gift och levde tillsammans 5 år . Frågan är hur går jag till väga från början för att skilja sig etc. Hon krävde från mig att jag sa flytta genast så det hade jag gjort och bor hos min mor nu eftersom jag har ingen lägenhet och är fortfarande studerande inga fasta inkomster . Vad kan jag förvänta mig från hennes sida att komma och vad hon kan kräva mer ? Jag vill ta hand om mina två barn fast det känns svart nu eftersom jag kan inte ge dem lämplig utrymme om man kan uttala det på sådant sätt. Jag vill först anskaffa tillgångar så dem kan bo hos mig under 2 veckor tid då jag vill jag ha gemensamt vårdnad . Snälla hjälp mig så gott ni kan för att det hänt så plötsligt och jag saknar mina ungar.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Första steget i skilsmässan

Jag beklagar den sits du befinner dig i. Hur man går tillväga för att begära skilsmässa regleras i 5 kap Äktenskapsbalken. Där används ordet äktenskapsskillnad med samma innebörd som skilsmässa. Man ansöker som äktenskapsskillnad till tingsrätten. När ni har barn under 16 år ihop kommer det löpa en betänketid på 6 månader, (5 kap 1 § i Äktenskapsbalken). Viktigt att komma ihåg är att äktenskapet inte upphör automatiskt efter betänketiden utan behöver bekräftas med ett yrkande om äktenskapsskillnad (5 kap 3 § Äktenskapsbalken. Vid en äktenskapsskillnad (skilsmässa) kommer en bodelning göras där all egendom som inte är enskild ska delas mellan er (9 kap 1 § Äktenskapsbalken).

Vårdnaden för barnen

Den gemensamma vårdnaden ni har upphör inte automatiskt vid en skilsmässa. Den består till dess att någon av er ansöker om enskild vårdnad. Även när en ansöker om enskild vårdnad kan domstolen döma till gemensam vårdnad mot ena förälderns vilja.

Vid vårdnadsfrågor ska barnets bästa alltid ha företräde. Vad som är barnets bästa redogörs i 6 kap 2 a § Föräldrabalken och innebär bland annat att barnet har bland annat god relation till båda föräldrarna. Det finns även en kontinuitetsprincip som innebär att barnet stabilitet och kontinuitet ska tillgodoses. Som du själv antyder kan det då anses vara bäst om barnen hittills får bo kvar hos mamman, förutsatt att de inte far illa där. Det hindrar däremot inte att barnen kan komma att bo hos dig i framtiden när du har ett stabilt hem att välkomna dem i.

Lagen tar störst hänsyn till vad som är bäst för barnen och gemensam vårdnad är som utgångspunkt bäst för barnen. Just därför förlorar du inte vårdnaden enbart p.g.a. skilsmässan.

När du har möjlighet att ta hand om barnen kan ni komma överens om nya boenderutiner och kommer ni inte överens kan ni ta hjälp av samarbetssamtal via socialtjänsten för att kunna enas. Barnen har en lika stor rätt till en god relation till båda sina föräldrar.

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Natalie van den BroekRådgivare