FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/11/2018

Hur sker en fastighetsvärdering vid bodelning?

Hej!

Jag har bott tillsammans med en kvinna i ett hus. Hon äger hela huset och jag var aldrig skriven där. Däremot så renoverade jag hela huset under tiden jag bodde där.

När våran relation tog slut så ville jag veta hur mycket huset hade stigit i värde iom renoveringen och anlitade en mäklare som värderade huset.

Då min dåvarande sambo fick reda på detta, så anlitade hon också en mäklare som då värderar huset till ett lägre värde än den mäklaren som jag anlitade.

Nu har min sambo med tingsrättens hjälp fått igenom att jag skall betala skillanden på de två olika värderingarna. Är detta verkligen enligt lag och konstens alla regler?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lagen säger att fastigheten ska delas utifrån marknadsvärdet och för att göra den bedömningen så går man ofta tillväga på följande sätt:

När bodelningsförättare ska värdera en fastighet så görs det ofta på två sätt, antingen anlitar juristen som hjälper till med bodelningen en mäklare som gör bedömningen. Innan dom gör det så får ni skriva på ett papper som säger redan innan att ni godtar bedömningen som kommer göras. Andra alternativet är att ta in två olika oberoende mäklare och sedan lägga sig i mitten. Om man skulle vilja vara mer säker så kan man ta in en tredje för att bedömningen ska bli så snarlik marknadsvärdet som möjligt. Tingsrätten har så dömt enligt lag och konstens alla regler. Om du anser att hennes värdering inte har gått till på rätt sätt eller om det uppkommit andra omständigheter som kan hjälpa ditt fall så kan du överklaga beslutet men jag kan inte uttala mig i vilken framgång det skulle ha.

Hoppas det var svar på din fråga!

Emma AnderssonRådgivare