FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt13/04/2017

Hur skattas skadestånd från f.d. arbetgivare?

Hej!

Väntar få ett skadestånd för kränkning från f d arbetsgivare. De skriver jag ska få ett engångsbelopp på 40 000 kr som innefattar eventuella lön, sjuklön och semesterersättning samt att de gör ett preliminärskatteavdrag om 30 % på beloppet så jag erhåller 28 000 kr. Frågan är om jag behöver betala ytterligare skatt och att hur deklarerar jag beloppet i nästa år?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Skadeståndet är skattepliktigt

Det verkar i ditt fall som att skadeståndet på 40 000 kr ska täcka förlorad arbetsinkomst. Ett sådant skadestånd ska det alltid betalas skatt på. Även fast det kommer från din tidigare arbetsgivare så räknas det som tjänsteinkomst, dvs ersättning för arbete. (10 kap 3 § p. 11 skatteförfarandelagen)

Ytterligare skatt beror på vilken komun du bor i och om du måste betala statlig skatt

Om du inte tjänar mer än 438 900 kr under året så kommer du bara behöva betala den kommunala skatten (438 900 inkluderar skadeståndet). Du kan behöva betala antingen mer eller mindre än 30 % i skatt beroende på din kommuns skattesats. Om den är högre än 30 % kommer du att få betala mer i skatt än vad du preliminärt har betalat. Du kan eventuellt också få betala statlig skatt. Detta måste du göra om du antingen redan gör det eller om du på grund av skadeståndet kommer att tjäna över 438 900 kr år 2017. I sådant fall tillkommer en skatt på ytterligare 20% på det belopp som är över 438 900 kr. Ytterligare 5 % i statlig skatt tillkommer på det du tjänar som överstiger 638 500 kr. (se 65 kap 3 § och 5 § inkomstskattelagen).

Ta upp skadeståndet som inkomst från tjänst i deklarationen

Du ska ta upp skadeståndet i deklarationen. Du tar upp 40 000 kr under inkomster du haft på grund av tjänst.

Hoppas du har fått svar på dina frågor, annars är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare