Hur ska vårt avtal tolkas sedan min avtalspartner blivit uppköpt?

Vårt företag har tidigare ingått ett avtal med ett biljettföretag.

Detta biljettföretag har numera köpts upp utav ett större.

I vårat avtal med dåvarande biljettföretag skrevs:

"7. Överlåtelse

****** äger inte rätt att överlåta detta avtal med rättigheter och skyldigheter till annan, utan Partners skriftliga medgivande."

Där dåvarande biljettföretag censureras som ******* och vi benämns Partners

Vi har för avsikt att försöka bryta detta avtal oavsett pga misskötsel samt låg funktion och driftsäkerhet oavsett.

Är denna punkt i avtalet att tolka som att då biljettföretaget köptes upp och vi i skriftligt medgivit (inte heller muntligt) så är detta grund till uppsägning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag förstår din fråga rätt undrar du om biljettföretaget brutit mot ert avtal i och med köpet. Utgångspunkten i avtalsrätt är att avtalsparterna är burna av avtalet. I detta fall utgörs avtalsparterna antagligen av juridiska personer (såvida det inte rör sig om enskilda näringsidkare). Trots att ena parten blir uppköpt av ett annat företag, och därmed får en ny ägare, är avtalet alltjämt gällande mellan avtalsparterna. Ert företag har ju inte ingått ett avtal med ägarföretaget. Enligt mig är det därför inte rimligt att tolka punkt 7 i avtalet, så att biljettföretaget gjort sig skyldig till avtalsbrott på grund av köpet.

Med vänlig hälsning,

Simon WikströmRådgivare