Hur ska pengar på ett gemensamt konto upptas i bouppteckningen?

Hej jag undrar hur man ska ta upp tillgångar i bouppteckningen ska dom delas om kontona är gemensamma typ om man har 100 000 på gemensamt konto lägger man då 50 000 på vardera

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om ni har ett gemensamt konto ska tillgångarna på kontot upptas med hälften var på respektive makes sida. Detta förutsätter dock att inte inte har kommit överens om en annan fördelning av tillgångarna på kontot, t.ex. att du äger 70 %.

I bouppteckningen ska tillgångarna tas upp så som de var när talan om äktenskapsskillnad väcktes (9 kap. 7 § äktenskapsbalken). Ni ska alltså mycket riktigt anteckna 50 000 kr på vardera sida om ni hade totalt 100 000 kr på kontot när talan om äktenskapsskillnad väcktes.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

Viktor SvenssonRådgivare