FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll27/11/2018

Hur ska man gå tillväga om en part inte följer ett avtal kring underhållsbidrag?

Hej, Jag och pappan till vår son har ett avtal gällande underhållsbidraget. Detta säger att han och jag skriftligen skall komma överens och förnya detta varje årsskifte. Dock vägrar nu pappan att diskutera frågan eller ens tilltala mig mer än att ge mig en summa han anser att han ska betala. Jag kan ju inte veta om den är rimlig eller ej om jag inte kan få uppgifter om inkomster/utgifter osv. Vad ska jag göra? Detta är väl avtalsbrott? Jag har inte råd med advokat. Tacksam för svar. Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga gäller underhållsbidrag vilket främst regleras i föräldrabalken (FB) varför mitt svar kommer utgå från den lagen. Jag kommer inleda med en översiktlig beskrivning av föräldrars underhållsskyldighet för att sedan gå in på hur du kan gå tillväga när den andra föräldern inte följer ett avtal om underhållsbidrag.

Hur bestäms underhållsbidrag?
Föräldrar svarar för underhåll för sitt barn upp till vad som är skäligt utefter barnets behov och familjens ekonomiska situation. Föräldrar är skyldiga att försörja sitt barn tills barnet fyllt 18 år, alternativt 21 år om barnet läser på gymnasiet eller liknande (7 kap. 1 § FB). Den förälder som inte bor med sitt barn ska försörja barnet genom underhållsbidrag (7 kap. 2 § FB).

Underhållsbidraget fastställs genom avtal eller en dom. Om underhållsbidraget bestäms genom avtal förfogar avtalsparterna (föräldrarna) över innehållet i avtalet. Om underhållsbidraget fastställs genom dom bestäms storleken på bidraget baserat på barnets behov och den underhållsskyldige förälderns ekonomiska förmåga (7 kap. 3-6 § FB). Detta brukar räknas ut genom en schablonberäkning framtagen av Socialstyrelsen.

Schablonberäkningen av barnets behov bygger på prisbasbeloppet, som 2018 ligger på 45 500 kr. Barnets behov varierar beroende på ålder. Barn mellan 0-6 år ligger på 65% av prisbasbeloppet per år, barn 7-12 ligger på 80 % av prisbasbeloppet per år, barn 13-17 ligger på 95 % av prisbasbeloppet per år. Avräkning görs för socialförmåner såsom barnbidrag för att sedan konstatera barnets behov. Till exempel om barnet är 8 år: (45 500 x 0.80)/12 = 3 033 kr. Efter avräkning av barnbidrag (1 250 kr) blir barnets behov således 1 783 kr/månad. Föräldrarnas ekonomiska förmåga beräknas utifrån inkomst efter skatt med avdrag för bostadskostnad samt förbehållsbelopp för levnadskostnader. Hur stor andel den underhållsbidragsskyldige föräldern ska betala av 1 783 kr beror på hur stor andel denne har i föräldrarnas samlade förmåga. Till exempel om bostadsförälderns förmåga är 20 000 kr och bidragsförälderns förmåga är 30 000 kr är deras samlade förmåga 50 000 kr. Bidragsförälderns andel är 30 000/50 000 = 0,6 = 60 %. Bidragsföräldern ska alltså betala 60 % av barnets behov. Enligt exemplet innebär detta 60 % av 1 783 kr vilket innebär 1 070 kr/månad. Observera dock att detta är en schablonberäkning och att domstolen även kan göra en skälighetsbedömning om det anses behövligt, som kan innebära ett annat resultat.

Kan man driva in underhållsbidrag om en förälder inte håller avtalet?
Det är mycket riktigt ett avtalsbrott om pappan inte följer det ni har avtalat. I avtalsrätten råder nämligen en princip – Pacta sunt servanda – vilket innebär att avtal ska hållas. Som jag har förstått det är ert avtal om underhållsbidrag skriftligt. Om så är fallet kan du vända dig till Kronofogdemyndigheten för att driva in underhållsbidraget. Ett skriftligt underhållsbidragsavtal kan alltså användas som exekutionstitel (3 kap. 19 § utsökningsbalken). Du kan vända dig till Kronofogden för att driva in underhållsbidraget om pappan inte betalar alls eller om han bara betalar en del av det ni har avtalat. Det hela blir dock lite mer komplicerat av att du inte vet hur mycket du kan kräva av pappan till barnet eftersom ert avtal innebär att beloppet justeras varje år.

Hur kan man annars gå tillväga om en förälder inte håller avtalet?
Om den bidragsskyldige föräldern inte håller avtalet kan du vända dig till domstol för att få underhållsbidraget fastslaget i dom. Du måste inte ha en advokat för att få din sak prövad i domstol. Du måste dock skicka in en stämningsansökan till tingsrätten på den ort där pappan till barnet bor. Försök precisera vad det gäller och skicka in bilagor såsom kopia på ert avtal, bankutdrag på inbetalningar av tidigare underhållsbidrag. Läs mer här om hur ett tvistemål går till i domstol.

Om en förälder inte betalar sitt underhållsbidrag, kan boendeföräldern också vända sig till försäkringskassan för att ansöka om underhållsstöd till sitt barn (18 kap. socialförsäkringsbalken (SFB)). Underhållsstödet är 1 573 kr för barn mellan 0-15 år och 2 073 kr i månaden från och med att barnet fyllt 15 år (18 kap. 20 § SFB). Läs mer här. Observera dock att underhållsbidraget enligt ert avtal eller en dom kan bli högre än underhållsstödet.

Sammanfattning
Sammanfattningsvis kan konstateras att underhållsbidraget ska bestämmas utifrån barnets behov och föräldrarnas ekonomiska situation. Du kan vända dig till kronofogden om pappan inte betalar underhållsbidraget som avtalat men eftersom du inte vet hur avtalet ska justeras kan det bli svårt för dig att precisera det belopp som barnet har rätt till enligt avtalet. Jag råder dig därför att vända dig till domstol om du inte kan komma överens med pappan på något annat sätt. Kanske kan du upplysa honom om att det innebär ett avtalsbrott och att du kommer behöva vända dig till Kronofogdemyndigheten eller domstol för att få det underhållsbidrag som pappan är skyldig att betala för sitt barn. Av din fråga framgår dock att pappan till ditt barn inte vill ha någon kontakt med dig varför du kanske blir tvungen att direkt vända dig till domstol eller försäkringskassan.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till! Ställ gärna fler frågor om du har fler funderingar.

Vänliga hälsningar,

Liv NyströmRådgivare