Hur ska man dela upp utgifter som sambor?

Hej!

Jag är sambo sen ett år tillbaka. Vi bor tillsammans i mitt hus som jag är ensam ägare till. Jag har lån på huset och betalar amortering och halva räntan. Min sambo betalar alltså halva räntebeloppet varje månad. Vi delar på fasta utgifter. Min son bor hos oss varannan vecka och jag betalar därför två tredjedelar av matkostnaden varje månad.

Har vi delat på utgifterna på ett bra sätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det kommer till hur ni ska dela upp bostadskostnader som sambos finns det inte några direkta lagar som reglerar situationen. Du och din sambo får helt enkelt komma överens om hur ni vill fördela kostnaderna. Det är alltså helt upp till er själva hur ni väljer att dela upp utgifterna, så det jag kan ge dig är mer min personliga uppfattning. Inget alternativ är fel utan alla par gör det som känns bäst för dom!

Räntan

När det kommer till räntan på lånet är ju detta en kostnad för att ha lånet. Denna kostnad går till banken och är bankens sätt att tjäna pengar på att låna ut pengar. Räntan är alltså inte en kostnad som på något sätt är ett sparande för dig eller kan bidra till en större vinst om du i framtiden säljer huset. Räntan påverkar inte din förmögenhet utan är bara en avgift för att du ska få ha lånet, vilket krävs för att du ska få äga huset. Enligt min mening är det därför helt rimligt att din sambo betalar halva räntan. Precis som att sambor brukar betala halva hyran var om man bor i hyresrätt.

Övriga kostnader

Att ni delar på de fasta utgifterna är det normala mellan sambor. Hur ni väljer att dela upp matkostnaderna är även det helt upp till er själva. Det finns inget korrekt eller felaktigt sätt. Om du känner att du vill betala en större del av matkostnaderna eftersom din son bor hos er varannan vecka så är det helt okej. Precis som att det skulle vara helt okej om ni fördelade kostnaderna på något annat sätt. Det finns som sagt inget rätt eller fel men överlag låter det som att ni fördelar era kostnader på ett bra sätt.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med Vänliga Hälsningar

Annelie BurströmRådgivare