FrågaAVTALSRÄTTAvtal25/11/2017

Hur ska jag undvika att få betala den förra ägarens bilskulder?

hejsan! jag funderar på att köpa en bil. bilen har pågående skuld då. Går det att jag köper bilen men aktuella ägaren fortsätter att betala skulden, och vad händer om han inte betalar skulden.

tack på förhand.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Det är riktigt att exempelvis skatteskulder numera följer med en bil istället för att stanna på ägaren. Det innebär att man som köpare bör försäkra försäkra sig om att inte hamna i en situation där man inte får köra bilen därför att den förre ägaren inte betalat skulderna.

Det enklaste sättet är att ta redan på exakt hur stor skulden är och sedan reglera det mellan dig och köparen. Ni kan till exempel dra av det från priset som ni avtalet om att du ska köpa bilen för, eller upprätta ett separat avtal där det framgår att säljaren måste reglera bilens skulder till dig eller till staten inom en viss tid. Under inga omständigheter bör man köpa en begagnad bil som är belastad med skulder utan att ha någon form av säkerhet för att skulderna verkligen kommer att betalas. Att göra det i samband med köpet, som genom att dra av skulderna från priset och sedan betala dem själv som köpare, bör vara det enklaste sättet!

Rådgivare