Hur ska jag som arbetsgivare göra när anställd slutar höra av sig efter sjukskrivning?

Hej!

Jag har en anställd som jag anser just nu är borta med olovlig frånvaro. Jag har ett underlag på hens sjukskrivning tom den 16 sept, där hen dessutom har strukit över anledningen till sin frånvaro. Sedan dess har hen bara via sms beskrivit att hen mår psykiskt dåligt (inte pga jobbet) och hen säger att hen är fortsatt sjukskriven.... men jag får inget underlag.

Sedan den 10 okt svarar hen inte längre på sms eller när jag ringer, jag har kallat hen till möte som hen inte kommer till. Jag har även försökt att komma i kontakt med hens mamma som inte heller återkopplar.

Jag vet inte vad jag skall göra här näst! Jag vill såklart min anställda väl och om jag kan vill jag hjälpa hen, men hen återkopplar inte till mig.

Nu börjar jag tröttna och jobbet börjar bli lidande. Kan jag säga upp honom av personliga skäl? Är detta en saklig grund?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det är svårt att ge dig ett exakt svar på din fråga eftersom det är många omständigheter i varje enskilt fall som måste beaktas för att avgöra om det finns saklig grund för uppsägning av personliga skäl. Det finns dock vissa riktlinjer som kan vara relevanta för dig.

Jag tolkar det som att den anställde har sjukskrivning fram till den 16 september, men att den anställde därefter ska återgå till sin tjänst. Under den tid som arbetstagaren är sjukskriven, alltså fram till den 16 september, är utgångspunkten att det inte finns saklig grund för uppsägning. Sjukdom i sig är sällan heller en sakligt grundad uppsägning, utan det ställs relativt höga krav på dig som arbetsgivare att vidta åtgärder för att underlätta arbetet för arbetstagaren och anpassa anställningen utifrån den anställdes förutsättningar. Uppsägning ska enbart vara den yttersta åtgärden när du som arbetsgivare har uttömt övriga försök att få anställningen att fungera.

Däremot så beaktas även arbetstagarens eget beteende och medverkan i bedömningen. Om tanken var att den anställde skulle ha återgått till sin anställning den 16 september, och du inte har kunnat få kontakt med den anställde, kan detta vägas in i bedömningen om det kan anses föreligga saklig grund för uppsägning. Även att arbetstagaren inte infinner sig till möten eller besvarar meddelanden är sådant som kan grunda uppsägning.

Om du fortsatt inte får kontakt med den anställde och känner dig osäker på hur du ska gå tillväga för att det inte ska bli några konstigheter skulle jag kontakta aktuell arbetsgivarorganisation för att få närmare stöd och hjälp.

Lycka till!

Vänliga hälsningar

Josefine BjörlingRådgivare