Hur ska jag göra för att få tillbaka mina saker efter samboförhållandets avslut?

Hej! Jag flyttade fr min fd sambo för 2 månader sedan. Jag vill hämta mina kvarvarande saker som jag hade med mej fr mitt förra boende men han förbjuder mej att komma. Kan han bara bestämma det? VI skildes som vänner men nu är han arg o besviken på mej därför får jag inte hämta det som är mitt. Hur ska jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Kan din fd sambo förbjuda dig från att komma in i bostaden?
Jag tolkar det som att du och din fd sambo tidigare bodde i din fd sambos bostad. Om det är så att det är hans bostad har du inte rätt att vara i bostaden eller besöka bostaden utan din fd sambos samtycke. Enligt 4 kap. 6 § brottsbalken kan det nämligen vara straffbart att utan lov vara i en bostad som tillhör någon annan (hemfridsbrott). På så sätt kan din sambo bestämma att du inte ska få komma in i bostaden.

Eftersom du nämner att du har kvar dina saker hos din fd sambo har du dock rätt att få tillbaka dessa saker. Det bör dock påpekas att du alltså inte har rätt att själv besöka bostaden utan din fd sambos samtycke eftersom det skulle kunna innebära hemfridsbrott, och du har heller inte rätt att hämta sakerna utan din fd sambos samtycke, även om det är dina saker. Trots att det är dina saker, och du egentligen har rätt att få tillbaka sakerna, kan du alltså inte bara hämta tillbaka sakerna från din sambo, eftersom det skulle innebära att du gör dig skyldig till självtäkt, 8 kap. 9 § brottsbalken. Du har alltså inte rätt att själv återställa besittningsrubbningen.

Om din fd sambo inte lämnar tillbaka dina saker kan det vara straffbart
Om din fd sambo vägrar lämna tillbaka dina saker kan det påpekas att han kan göra sig skyldig till ett brottsligt förfarande enligt 10 kap. 4 § brottsbalken. Eftersom du beskriver att dina saker finns kvar hos din fd sambo och att du blir förhindrad av honom att kunna använda eller få tillbaka dessa saker gör han sig skyldig till obehörigt förfogande av dessa saker, vilket alltså är straffbart.

Hur ska du göra för att få hämta dina kvarvarande saker?
För er båda är det såklart bäst om ni kan lyckas komma överens om att du ska få komma och hämta sakerna eller att du på annat sätt kan få tillbaka sakerna. Jag tycker att du ska försöka skriva till din fd sambo igen, förklara omständigheterna noggrannare och försöka nå en lösning som kan kännas okej för er båda.

Om ni inte kan komma överens skulle jag istället råda dig att du vänder dig till Kronofogdemyndigheten för att ansöka om handräckning. Genom ansökan om handräckning kan Kronofogdemyndigheten hjälpa dig att få tillbaka dina saker på ett korrekt sätt. Det är dock bra om du kan styrka att det faktiskt är du som är ägare till sakerna.

Lycka till och hoppas att du fick hjälp med din fråga!

Vänliga hälsningar,

Josefine BjörlingRådgivare