Hur ska jag gå tillväga för att få mitt ex att sluta kolla upp mig och mina barn?

Hej.

Jag undrar hur jag skall gå tillväga för att få mitt ex att sluta kolla upp mig och mina barn när dom är hos mig.

Mvh Emma

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ditt ex kan i det här läget ha gjort sig skyldig till ofredande enligt 4 kap. 7 § BrB. Det krävs att ditt ex vet om att det denne gör är oönskat. Exempelvis kan "fönstertittande" räknas till ofredande. Fönstertittande innebär att någon står och tittar in genom fönstret till en lägenhet eller liknande bostad. Jag kan inte utifrån informationen i din fråga avgöra om det är riktigt så närgånget. I sådana fall ska du anmäla ditt ex för brottet ofredande.

Handlar det inte om fönstertittande utan om att ditt ex försöker få kontakt med dig eller dina barn på andra sätt, exempelvis genom att försöka kontrollera ert beteende eller liknande kan det ändå utgöra ofredande enligt samma paragraf.

Upprätta en polisanmälan om brottet ofredande på 114 14. Rör det sig om något akut, ring 112.

Du kan också ansöka om kontaktförbud hos Polisen på samma nummer som du anmäler brott för, 114 14.

Med vänlig hälsning!

Martin CarlehedenRådgivare