FrågaAVTALSRÄTTAvtal14/12/2017

Hur ska jag formulera avtalet?

Hej!

Jag jobbar som frisör och kommer att hyra ut en stol till en annan frisör. Vad ska jag tänka på och hur ska jag formulera mitt kontrakt??

Mvh Vanja

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Först och främst rekommenderar jag dig att avtalet görs i skriftlig form. Ett skriftligt avtal är alltid att föredra eftersom att det utgör ett tydligt bevis på vad som bestämts mellan dig och din motpart.

Vad som ska ingå i ett avtal är olika från fall till fall. Generellt sätt kan följande punkter vara bra att ha med:

- Fullständigt namn på dig och din motpart.
- På vilken ort och datum avtalet undertecknades.

- Datum som talar om när avtalet träder i kraft.
- Datum som talar om när avtalet avslutas.
- Hur och på vilka grunder avtalet kan sägas upp samt ev. uppsägningstid.

Utöver dessa punkter ska avtalet förklara vad du förväntar dig av personen du hyr ut stolen till och vad den personen kan förvänta sig av dig. Exempelvis: Från och med 2017-12-14 hyr jag, Sofia Sax, ut en av mina frisörstolar på Sveagatan 14 i Örebro till Karina Kam. Karina kommer att få tillgång till nycklar till salongen och har rätt att ta emot kunder på salongens öppetider. Karina har en skyldighet att tvätta handdukar och torka av golvet vid arbetsdagens slut. Om Karina inte gör detta har Sofia rätt att säga upp avtalet.

Under gratistjänsten på lawline.se har jag tyvärr inte möjlighet att formulera ditt avtal ordagrant då vi behöver mer information för att skapa ett avtal som passar just dig. Om du är intresserad av få hjälp med att upprätta ett avtal kan du boka en tid med en av våra jurister på följande länk: http://lawline.se/boka.

Vänligen,

Malin BrännströmRådgivare