Hur ska jag föra för att få sambon att flytta ut?

Min sambo och jag separerade för 5 månader sedan och vi var överrens om att hon skulle flytta och jag behålla hyreslägenheten då hon inte har råd med hyran. Vi står båda på hyreskontraktet. Jag har ensam betalat hyran i 24 år. Sedan vi separerade har jag begärt att hon betalar halva hyran då hon bor kvar men hon har inte råd säger hon så hon betalar inte. Hur skall jag få henne att flytta ut då hon inte gör rätt för sig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Frågor gällande samboförhållanden regleras i sambolagen (SamboL).

Samboförhållandets upphörande
Samboförhållandet anses inte ha upphört förrän du och din sambo flyttar isär, 2 § SamboL. För att påvisa att samboförhållandet har upphört kan det därför vara en bra idé för dig att ansöka om förordnande av bodelningsförättare, vilket medför att samboförhållandet anses upphöra, 2 § andra stycket SamboL och 26 § SamboL. Det bör påpekas att det tillkommer viss avgift för förordnandet av bodelningsförättaren, vilket är en kostnad som du och din sambo får dela på, 17 kap. 7 § andra stycket Äktenskapsbalken. Detta medför att både du och din sambo bör ha intresse av att samboförhållandet upphör på ett smidigare sätt genom att din sambo flyttar från lägenheten.

Du kan därför inledningsvis upplysa din sambo om dessa förhållanden, för att skapa incitament till att din sambo flyttar ut.

Hur kan du få din sambo att flytta ut?
Fördelen för din del med att vända dig till domstolen för att ansöka om en bodelningsförrättare är att det resulterar i ett beslut som kan verkställas. Detta medför att du därför kan vända dig till Kronofogdemyndigheten om det är så att din sambo fortfarande inte vill flytta ut. Kronofogdemyndigheten kan därigenom fastställa bodelningsförrättarens beslut. Det innebär att om din sambo fortfarande inte flyttar ut efter att ni har ansökt om förordnande av bodelningsförättare och ni har fått beslut från domstolen därigenom, kan du få hjälp från Kronofogden för att få din sambo att flytta ut från lägenheten, 3 § Lagen om betalgningsföreläggande och handräckning. Kronofogdemyndigheten kan även vara till hjälp om det är så att din sambo inte vill samarbeta för att ta med sig sina saker i samband med flytten. Här kan du läsa mer.

Eventuell bodelning
I samband med att samboförhållandet upphör är det möjligt för dig eller din sambo att begära bodelning inom ett år efter samboförhållandets upphörande, 8 § SamboL. Vid en bodelning kommer bostad och bohag, alltså möbler och liknande hushållsartiklar som har inhandlats för er gemensamma användning, att läggas samman och därefter delas lika mellan er, 3 § SamboL och 14 § SamboL. Finns det saker som ni har inhandlat gemensamt under samboförhållandet kan det vara en idé att begära bodelning.

Rekommendationer
Inledningsvis skulle jag rekommendera att du pratar med din sambo om konsekvenserna av att hon inte flyttar - de extra kostnaderna och komplikationerna som kan vänta om ni inte kan komma överens och sköta utflyttandet smidigt. Lyssnar din sambo ändå inte på detta är det bra att ansöka om förordnande av bodelningsförättare och ev. bodelning, för att slutligen vända dig till Kronofogdemyndigheten.

Hoppas att svaret var till hjälp, lycka till!

Vänliga hälsningar

Josefine BjörlingRådgivare