FrågaFAMILJERÄTTBodelning27/05/2018

Hur ska husets värde fördelas vid en bodelning

Hej,

Vad händer vid en separation om man köpt ett nytt hus för bilda bo tillsammans, men den ena parten står för alla kostnader av huset och de löpande räkningarna. Är det ändå så att man måste dela 50/50?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att vänder dig till Lawline med din fråga!

Från din fråga försår jag det som att ni var gifta och ska skilja er. När man skiljer sig sker det en bodelning, reglerna om detta finner man i Äktenskapsbalken (Äktb).

Det finns två typer av egendom när man ska göra bodelning. Giftorättsgods, som alltid delas lika och enskild egendom som inte delas i bodelningen (7 kap 1 § Äktb). I vissa fall äger båda makarna en del i något som är enskild egendom, då ska den egendomens värde delas mellan makarna enligt de proportioner som makarna äger.

Det som först ska göras är att ta reda på vad som är giftorättsgods och vad som är enskild egendom. Allt som inte är enskild egendom är giftorättsgods. Det finns flera sätt som egendom kan bli enskild. Det vanligaste är genom ett äktenskapsförord, men kan tex också vara föreskrivit vid arv eller gåva (7 kap 2 § Äktb).

Om huset är gemensamt ägt, dvs om det är enskild egendom ska det inte ingå i bodelningen. Om det inte är enskild egendom är det som du säger att man måste dela 50/50 på det. Det betyder bara att monetära värdet ska delas, inte att båda ska äga huset, den som inte får huset i bodelningen ska få andra tillgångar för att täcka värdet (10 kap 1 § Äktb).

För att sammanfatta kan man säga att om huset är enskild egendom ska den som köpte huset ha kvar det, men om det är giftorättsgods ska husets monetära värde delas.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare