Hur ska fördelning av efterarv ske när halvsyskon finns?

<p>&lt;p&gt;Min far dog 1999 och min mor ärvde allt. Mamma sålde pappas fonder och gav en summa till mig och min halvbror (son till min mamma från ett tidigare äktenskap). Nu har även min mot gått bort, hur fördelas arvet mellan mig och min halvbror? Räknas den summan vi fick av mamma till arvet efter min far? I så fall borde inte min halvbror fått något eller kan det anses som en del av mammas arv?&lt;/p&gt;</p>

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När din far gick bort ska en bodelning skett mellan din mor och far. Om all egendom som skulle delas mellan makarna var giftorättsgods och inte enskild egendom (7 kap. 1 § Äktenskapsbalken (ÄktB))så skulle allt delas till hälften var, vilket då är 50% för din far och 50 % för din mor. (OBS! Om enskild egendom fanns så blir arvsdelen annorlunda än den jag utgår från här!)

I och med att du finns som gemensamt barn så har din mor rätt att ärva din far enligt 3 kap. 1 § ärvdabalken (ÄB)Din mor får då fri förfoganderätt över arvet, vilket innebär att hon fick göra vad hon ville med arvet med undantag från att testamentera bort egendom.

Men nu när din mor gått bort ska 50 % av hennes tillgångar vid dödstillfället räknas som arv från din pappa, vilket då du har rätt till som ensambarn. Resterande 50 % av det som finns kvar är arv från din mamma, vilket du och din halvbror ska dela på hälften var (25% var). Du ska alltså få ut 75 % av det totala arvet och din halvbror 25 %. Jag vet inte de exakta omständigheterna för hur mycket ni båda fick ut och hur mycket som finns kvar i boet nu när din mor gått bort. Om du kommer fram till att beloppet som ni fått skulle förändra arvsdelningen ska beloppen avräknas från er båda som förskott på arv enligt 6 kap. 1 § ÄB.

Vänligen,

Isabella VasiliouRådgivare