Hur ska ett samboavtal formuleras för att hindra en eventuell sambobodelning?

För ca 15 år sedan köpte min mor en lägenhet. Hon står ensam på kontraktet och betalar hyran från sitt eget konto.

Efter en kort tid flyttade en man in. De bor fortfarande tillsammans. Under de 10 första åren var han skriven på en annan adress men är sedan 5 år skriven på hennes adress.

De har strikt delad ekonomi.

Under de 10 första åren betalade han inte del av hyran.

Om han har betalat del av hyran de 5 senaste åren, när han varit skriven på adressen, är ovisst.

Han har endast ett fåtal vardagssaker i lägenheten och lagrar tillhörigheter från tidigare boende i ett förråd som han hyr.

Vad händer om de separerar eller om han dör innan henne?

De har idag inget samboavtal.

Hur ska vi kunna säkerställa att hon får behålla lägenheten utan att han eller hans barn kräver halva värdet?

Hur bör samboavtalet vara formulerat för att lägenheten och bohaget ska fortsätta vara hennes enskilda egendom?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt 8 § sambolagen ska bodelning ske mellan två separerade sambos om någon av dem begär det. I bodelningen ingår då endast samboegendom, vilket enligt 4 § sambolagen är sambornas gemensamma bostad och bohag. För att lägenheten i din mors fall ska vara samboegendom, krävs att den ska vara förvärvad för gemensamt bruk. Detta betyder att lägenheten troligen inte anses vara samboegendom, då din mor köpte den innan hon träffade den nya mannen. Dock kan närheten i tid mellan din mors köp av lägenheten och mannens inflyttning göra att lägenheten trots detta anses vara samboegendom. Det faktum att mannen bott där länge kan också vägas in, samt om han betalat hyror eller liknande.

På grund av detta bör din mor och hennes sambo skriva ett samboavtal, där de uttryckligen skriver att sambolagen inte ska tillämpas på deras förhållande. Vad som händer då är att ingen av dem kan begära bodelning, och därför kommer lägenheten garanterat stanna hos din mamma vid en eventuell separation.

Hoppas mitt svar hjälpt dig! Läs mer i sambolagen genom att klicka på länkarna ovan.

Lawline RådgivareRådgivare