FrågaFAMILJERÄTTBodelning16/09/2018

Hur ska egendom och skulder fördelas i en bodelning?

Hej, jag frågar åt min bror

Min bror och fru ligger i skilsmässa. De har hus och skulder på hus samt blancolån och kreditkortsskulder. Min bror har ett äktenskapsförord vilket ger honom 50% av fastigheten i enskild egendom.

Det finns en stor oro kring uppdelning av tillgångar och skulder.

Husets uppskattade försäljningsvärde är 3100000 (ingen av dem kan ta över huset och det ligger ute för försäljning) lån kopplade till huset 2000000, gemensamma blancolån uppgår till 600000, enskilt blancolån på 70000 och kreditkortsskulder på 70000. Det enskilda blancolånet och kreditkortsskulderna har brukats gemensamt i konsumtion.

1) räknas fastighetens halva värde utanför bodelningen då den är enskild egendom?

2) Delar båda makarna på samtliga skulder, då dessa konsumerats gemensamt?

3) måste min bror lösa större delen av lånen på egenhand, trots enskild egendom? alltså delas tillgång som är giftorättsgods på hälften och skulderna på hälften?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om bodelning och skilsmässa finns i äktenskapsbalken (ÄktB).

Hur jag uppfattar egendomsförhållandena
Vad jag förstår ser egendomsförhållandena mellan din bror och hans fru ut såhär:

Din bror har enskild egendom (till följd av äktenskapsförord) till ett värde av 1 550 000 kr (halva husets värde). Andra halvan av huset är deras gemensamma, det vill säga giftorättsgods. De har ett gemensamt lån på huset på 2 000 000 kr samt ett gemensamt blancolån på 600 000 kr. Totalt har de alltså gemensamma skulder på 2 600 000 kr. Det finns även enskilda skulder som totalt uppgår till 140 000 kr. Dessa har brukats gemensamt av din bror och hans fru. Vem som står som låntagare på de enskilda skulderna framgår dock inte.

Jag besvarar dina frågor i tur och ordning.

Fråga 1 – enskild egendom hålls utanför bodelning
I en bodelning ska endast makarnas giftorättsgods ingå (10 kap 1 § ÄktB). Eftersom halva huset är din brors enskilda egendom till följd av ett äktenskapsförord, ska det hållas utanför en bodelning, precis som du säger.

Fråga 2 – delar makarna på samtliga skulder?
De gemensamma lånen delas lika
Utgångspunkten i ett äktenskap är att varje make råder för sin egendom och svarar för sina skulder (1 kap 3 § ÄktB). Det innebär att gemensamma lån delas lika mellan makarna och enskilda lån stannar hos den som står på lånet. Däremot ska en så kallad skuldtäckning ske vid en bodelning (11 kap 2 § ÄktB). Det innebär att varje make har rätt att dra av vissa skulder från sitt giftorättsgods. Jag förklarar närmare hur det går till nedan.

Huslånet och det gemensamma blancolånet delas på hälften
Det gemensamma huslånet kommer din bror och hans fru att dela lika på. Det innebär att 1 000 000 kr tillförs honom och 1 000 000 kr henne. Detsamma gäller med det gemensamma blancolånet. De kommer alltså ha skulder på 1 300 000 kr var. De enskilda skulderna på 140 000 kr läggs till den som står på lånen, trots att pengarna brukats gemensamt av dem båda.

Skuldtäckning – skulder som täcks ur giftorättsgodset
Skulderna ska som huvudregel täckas ur giftorättsgodset. Det innebär att både din bror och hans fru har rätt att dra av skulderna från det giftorättsgods som de sedan ska dela lika på. Jag förtydligar med siffror nedan (och utgår från att huset är deras enda tillgång):

Eftersom halva huset är din brors enskilda egendom, finns giftorättsgods till ett värde av 1 550 000 kr. Eftersom huset är deras gemensamma kommer både din bror och hans fru ha giftorättsgods till ett värde av 775 000 kr. Från deras respektive giftorättsgods ska avdrag för skulder göras. De båda har skulder om 1 300 000 kr. Den ena har även de enskilda skulderna (140 000 kr) och därmed totalt skulder om 1 440 000 kr.

Eftersom skulderna överstiger giftorättsgodset finns inget kvar att dela på
För både din bror och hans fru överstiger skulderna värdet av giftorättsgodset. När skulderna dragits av gentemot giftorättsgodset har den ena kvar 525 000 kr (775 000 kr – 1 300 000 kr) i skulder och den andra 665 000 kr (775 000 kr – 1 440 000 kr) i skulder. Man kan inte gå in med ett negativt värde i en bodelning, så de går båda in med 0 kr. Det återstår alltså ingenting att dela på. Din bror och hans fru får därför behålla sitt giftorättsgods (775 000 kr) och betala sina respektive skulder.

Din bror kommer även ha sin enskilda egendom efter skilsmässan.

Fråga 3
Om jag uppfattar din fråga rätt hänger denna ihop med fråga 2. Att halva huset är din brors enskilda egendom har ingen betydelse när det kommer till hur lånen ska fördelas. Eftersom huslånet och ett av blancolånen är gemensamma, kommer de delas lika mellan honom och frun. Han får dock täcka dessa skulder ur giftorättsgodset så långt det är möjligt. Endast det som inte går att täcka ur giftorättsgodset kommer han vara tvungen att betala med hjälp av sin enskilda egendom. Detta har dock ingenting med bodelningen att göra, utan spelar roll i förhållandet till banken när de kräver betalning.

Sammanfattning och råd
Din bror och hans fru kommer alltså dela lika på de skulder som är gemensamma. De skulder som är enskilda tillfaller den som står på lånen, men kan täckas ur giftorättsgodset i den mån det är möjligt. Eftersom skulderna överstiger värdet av giftorättsgodset finns ingenting att dela på. De får således behålla sitt respektive giftorättsgods och betala sina skulder. Din bror kommer dock även ha sin enskilda egendom när skilsmässan är klar.

Observera att jag endast utgått från de siffror du givit i din fråga. Det kan ju hända att det finns mer giftorättsgods i verkligheten, vilket gör att siffrorna blir annorlunda. För att få ett exakt svar råder jag er att kontakta någon av våra jurister på Lawline.

Hoppas ändå att mitt svar gav lite vägledning! Du är varmt välkommen att höra av dig igen vid fler funderingar.

Med vänliga hälsningar

Julia AmundssonRådgivare