Hur ska du gå tillväga om du har fått en faktura från ett företag som du inte har ett abonnemang hos?

Jag har fått en faktura från företag X. Jag har inget abonnemang. Jag har googlat och företaget verkar inte seriöst. Hur skall jag gå tillväga? Jag tänker inte betala. Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du har fått en faktura för en tjänst som du inte har avtalat om, då du skriver att du inte har något abonnemang hos det företaget.

Bestrid fakturan

Om du inte har köpt något att företaget har du ingen skyldighet att betala fakturan. Du ska alltså inte betala för fakturan som du har fått.

Du ska bestrida fakturan till företaget som har skickat fakturan. När du bestrider fakturan är det viktigt att du kontaktar företaget skriftligen så att du kan bevisa att du har protesterat och inte bara struntat i att betala. Du kan till exempel skicka ett mejl. Skickar du ett brev är det bra om du skickar brevet rekommenderat. Det är även bra om du tar en kopia på eller fotar ditt bestridande. Så länge du kan visa att du har protesterat mot den felaktiga fakturan riskerar du inte att få en betalningsanmärkning.

I meddelandet till företaget bör du ange nummer, belopp och datum på fakturan som du anser är felaktig.

Trots att du bestrider fakturan kan det hända att företaget står fast vid sitt krav och skickar nya fakturor, påminnelser eller vänder sig till ett inkassobolag. Får du fakturor som gäller något annat än de fakturor du tidigare har protesterat mot, behöver du återigen kontakta företaget skriftligen och bestrida fakturan. Om företaget vänder sig till ett inkassobolag som skickar inkassokrav ska du bestrida kravet till inkassobolaget. Du behöver inte heller betala om du har fått ett inkassokrav.

Anmäl bedrägeriförsöket till polisen

Eftersom du har fått en faktura på något som du inte har godkänt, bör du också göra en polisanmälan om ett försök till fakturabedrägeri. Du kan polisanmäla fakturabedrägeri via telefon 114 14 eller genom att besöka en polisstation. Vid polisanmälan kan du lämna information om det material du har som exempelvis, fakturor och påminnelser samt E-postkonversation och annan dokumentation.

Sammanfattning

Du ska inte betala fakturan som du har fått, eftersom du inte har ett avtal med företaget. Du ska du bestrida fakturan till företaget som har skickat fakturan, genom att skicka ett skriftligt meddelande till företaget om att du protesterar mot fakturan. Det är viktigt att du talar om varför du tycker att fakturan är felaktig, i det här fallet att på grund av att du inte har köpt något av företaget eller ingått ett abonnemang med dem. Sedan bör du även polisanmäla försöket till fakturabedrägeri.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att ställa en ny till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Erika BjörnforsRådgivare