Hur ser arvsfördelningen ut efter mig om jag har ett särkullbarn och även adopterar min hustrus barn?

Jag är gift och min maka har ett barn som vuxit upp med oss.

Från ett tidigare äktenskap har jag ett barn vars mor gick bort efter vår skilsmässa.

Om jag adapterar min nuvarande hustrus barn vad gäller angående arv om jag skulle gå bort.

1. Ärver min hustru hälften och mitt adopterade barn och mitt andra barn den andra hälften?

2. Får min nuvarande hustru förfoga över arvet under sin livstid och barnen får ut sitt arv därefter.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta hur arvssituationen ser ut om du går bort. För att kunna svara på din fråga så får vi kika i ärvdabalken (ÄB). En del av svaret på din fråga regleras också i föräldrabalken (FB). För att förtydliga, så kommer jag att besvara dessa frågor som om du adopterat ditt hustrus barn.

Vilka kan ärva dig som huvudregel?

Utgångspunkten är att det finns tre arvsklasser som är arvsberättigade efter dig. Arvsklassen innehåller helt enkelt de personer som är arvsberättigade efter dig. I din fråga blir bara första arvsklassen aktuell. Första arvsklassen består av dina barn och barnbarn (ÄB 2 kap. 1). Så i första hand ärver dina barn och i andra hand eventuella barnbarn. Om du adopterar din hustrus barn så blir det också arvsberättigat eftersom det då ses som din och din hustrus gemensamma barn (FB 4 kap. 8 §). Så enligt huvudregeln blir ditt barn från det tidigare äktenskapet (särkullbarnet) och det adopterade barnet arvsberättigade efter dig.

Svaret på din första fråga

Nu när vi har ett underlag som vi kan använda för att svara på dina frågor, så kan vi börja med din första fråga. Som jag nämnde ovan, så är ju huvudregeln att dina barn ärver dig först och främst, men som vi vet så har ju varje regel ett undantag, vilket blir aktuellt just i din situation.

Det är ju nämligen så att ditt barn från det tidigare äktenskapet är ditt särkullbarn, och då gäller att hen får ut sitt arv direkt om hen inte avstår från arvet till förmån för din hustru (ÄB 3 kap. 1 § första stycket och 3 kap. 9 §). Eftersom du i detta scenario har två barn, så får särkullbarnet ut hälften av arvet (ÄB 2 kap. 1 §). Då är alltså hälften av arvet kvar till ditt hustrus barn.

Den halvan som din hustrus barn har rätt till i arv, ärver dock din hustru med fri förfoganderätt. Vad "fri förfoganderätt" betyder blir aktuellt att svara på i din andra fråga, och därför sparar vi denna frågeställning till nästa rubrik. Anledningen till att din hustru får resten av arvet, istället för det adopterade barnet, är för att hon är efterlevande make (ÄB 3 kap. 1 § första stycket).

Så svaret på din första fråga blir att ditt barn från det tidigare äktenskapet ärver ena halvan av arvet, medan din hustru ärver andra halvan av arvet med fri förfoganderätt.

Svaret på din andra fråga

Som vi konstaterade ovan, så skulle ju din hustru ärva hälften av arvet med fri förfoganderätt. Detta innebär att din hustru får förfoga över arvet under sin livstid men att hon inte får testamentera bort egendomen eller genom gåva minska arvet i väsentlig mån. Däremot är det så att även om din hustru blir tilldelad arvet, så har det adopterade barnet fortfarande rätt till efterarv (ÄB 3 kap. 2 §). Så när din hustru går bort, så får det adopterade barnet ut sitt arv.

Kort sammanfattning

Så för att sammanfatta, så får alltså ditt särkullbarn ut sin del av arvet direkt om du går bort. Särkullbarnets del uppgår till hälften. Andra halvan ärver din hustru i egenskap av efterlevande make med fri förfoganderätt. Det adopterade barnet får ut sin del av arvet när din hustru sedan går bort i form av efterarv.

Hoppas att du fick svar på din fråga och tveka inte att höra av dig igen,

Med vänliga hälsningar,

Fuad HeydarovRådgivare