Hur säkrar jag att fastighet endast tillfaller mig vid mina föräldrars bortgång

Hej.

Jag och min man har köpt en bostadsrätt enbart för att mina föräldrar ska ha någonstans att bo och de hyr således denna av oss. Men för att få bo i bostadsrättsföreningen så måste man ha andel i lägenheten och min mor och far står således på varsin 1/4 av lägenheten utan att ha betalat handpenning eller stå på några lån.

Hur kan man säkra att inte andelar i lägenheten tillfaller mina två systrar vid mina föräldrars eventuella bortgång?

Mina systrar har inte varit delaktiga i köpet och mina föräldrar äger ju inte lägenheten "egentligen" då mina man och jag endast köpt den för att inte sätta dem på gatan.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

Om jag förstår din fråga rätt så undrar du hur du kan säkra din del av lägenheten vid dina föräldrars eventuella bortgång. Jag utgår från att dina föräldrar är gifta och att alla dina syskon är helsyskon.

Reglerna kring arv regleras i Ärvdabalken. Vid dina föräldrars eventuella bortgång ärver du och dina syskon kvarlåtenskapen från dina föräldrar. Arvet skall delas lika mellan alla syskon (2 kap. 1§ ärvdabalken). Då dina föräldrar äger ¼ av lägenheten kommer den alltså ingå i kvarlåtenskapen.

Dina föräldrar kan dock sätta arvsordningen ur spel genom att skriva ett testamente och på det sättet förordna om kvarlåtenskapen (9 kap. 1§ ärvdabalken) . Dina föräldrar kan alltså upprätta ett testamente och skriva att ¼ av lägenheten ska tillfalla dig, utöver din laglott. Med laglott menas hälften av den del av kvarlåtenskap som skulle ha tilldelats bröstarvingarna (alltså alla syskon) om inte testamente hade funnits.

Enligt 7 kap. 2§ ärvdabalken är du dock skyldig att avräkna vad du mottagit på grund av testamente. Paragrafen är dock endast tillämplig om inte annat framgår av själva testamentet. Det blir alltså i slutändan en tolkningsfråga i vilken mån du är skyldig att på din laglott avräkna vad du fått genom testamente.

Ett tips vore att skriva i testamentet att sedan alla syskon fått sin laglott, ska du få ett belopp därutöver som motsvarar ¼ av lägenheten. På detta sätt borde du slippa avräkna ¼ av laglotten enligt 7 kap. 2§ ärvdabalken. Observera att du blir skyldig att avräkna lägenheten från din laglott ifall ni skriver i testamentet att du ska få lägenheten, och det som blir kvar av dina föräldrars kvarlåtenskap efter det ska delas lika mellan alla er syskon.

Till sist vill jag bara observera om att ett testamente aldrig får kränka övriga syskons laglott. De har alltid rätt att få ut sin del av laglotten och kan begära jämkning av testamente ifall de vill ha ut sin del av laglotten. (7 kap. 3§ ärvdabalken)

Hoppas du fått svar på din fråga. Ifall ni har ytterligare frågor eller behöver hjälp att upprätta ett testamente kan ni boka en tid med en av våra jurister här.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare