FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt22/02/2022

Hur säger man upp ett borgensåtagande?

Företaget har fyra ägare som har personlig borgen mot banken en ska gå i pension och vill bli fri frå borgen hur ska det gå till?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som om du undrar om ett borgensåtagande kan sägas upp samt hur man i så fall går till väga.

Den oskrivna huvudregeln är att en borgensman inte har rätt att ensidigt säga upp ett borgensåtagande. Det innebär att borgenärens samtycke krävs för att en borgensman ska bli fri från åtagandet. Om det i avtalet om borgensåtagandet specifikt har avtalats om hur uppsägning ska ske är det i stället avtalet som gäller. En borgensman kan vidare bli fri från borgensåtagandet om låntagaren kan erbjuda en ny borgensman eller en annan säkerhet som kan träda in i den tidigare borgensmannens ställe.

Det är svårt att ge svar på vad som gäller specifikt i din situation eftersom jag inte har någon ytterligare information. Om borgensåtagandet inte är tidsbegränsat innebär det som utgångspunkt att borgensåtagandet gäller för en obegränsad tid, innebärandes att ägaren inte kan bli fri från borgensåtagandet utan bankens samtycke. Om frågan om uppsägning är reglerad i avtalet mellan er och banken bör du titta på det och se om det finns möjligheter till uppsägning. Alternativet är att företaget erbjuder banken en ny borgensman eller en likvärdig säkerhet.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att återkomma.

Hälsningar,

Jasmine AtieRådgivare