Hur räknas uppsägningstiden för ett hyreskontrakt?

Hej!

Jag tänkte flytta ut från min nu varandra boende och jag hyr ett rum av en hyresvärd som bor i samma lägenhet. Vi tolkar kontraktet på lite olika sätt och jag undrar vad som egentligen gäller.

Jag sa upp mitt boende idag, den 9 december. När ska jag då flytta ut? Såhär står det ordagrant i kontraktet:

"Hyreskontraktet upphör vid det månadsskifte som infaller närmast 2 månader efter uppsägning"

Jag tolkar det som att jag då flyttar vid januari/februari månadsskiftet, men min hyresvärd tolkar det som att det är vid februari/mars månadsskiftet. Vad är det som egentligen gäller här?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler om hyra och uppsägning finns i jordabalken (JB). Där hittar du ungefär samma formulering av uppsägningstiden som i ditt kontrakt för ditt rum (12 kap. 4-5 § JB).

En sådan formulering innebär att uppsägningstiden räknas i hela månader. Det innebär att om du sa upp dig den 9 december, så blir januari den första uppsägningsmånaden och februari blir den andra uppsägningsmånaden. Det spelar ingen roll vilket datum i december som du sa upp dig, det räknas alltid hela kalendermånader framåt.

Du behöver alltså tyvärr betala även för februari-hyran (vilket brukar ske i slutet på januari), och du flyttar ut vid månadsskiftet februari/mars.

Hoppas jag varit till någon hjälp, även om svaret kanske inte blev som du önskat!

Med vänliga hälsningar,

Kajsa Moss BjerlingRådgivare