FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll17/02/2019

Hur räknas underhåll ut i tingsrätten?

Hur räknas underhåll ut i tingsrätten? Finns det en mall/praxis?

Blir underhållet på något sätt påverkat av hur dyr fritidsaktivitet barnet har?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga till Lawline!

Reglerna om underhåll finns i föräldrabalken (FB 7 kap). Underhållets storlek bestäms utifrån barnet behov och hur föräldrarnas ekonomiska situation, (FB 7 kap 1 §). Den ekonomiska situationen har som utgångspunkt sparade pengar, ägande av fastigheter, anställning och näringsverksamhet. Vilken typ av inkomst föräldrarna har spelar egentligen ingen roll. Att ta hänsyn till föräldrarnas situation innebär att om en förälder med ex. högre inkomst i vissa fall ska betala högre underhåll till barnet. Ofta är utgångspunkten att barnets levnadsstandard ska i viss mån återspegla förälderns.

När domstolen ska utdöma ett underhållsbidrag så utgår det från ett standardbelopp (kallas schablonbelopp). Om det finns särskilda skäl i det individa fallet kan det innebära att underhållsbidraget bestäms till ett högre belopp ex. om föräldern har hög inkomst, att barnet har någon typ av funktionsnedsättning.

Standardbeloppet beräknas varje år av konsumentverket som är det som domstolen utgår från. De gör beräkningar om vad som är en rimlig kostnad för några av hushållens utgiftsområden. Det som ingår är bland annat: mat, kläder, fritidsaktiviteter, möbler osv.

När det gäller fritidsaktivitet så har jag förstått det som att underhållet ska täcka en lägre kostnad för exempelvis avgifter till idrottsklubbar och standardkostnader för utrustning ex. fotbollsskor. Däremot särskild dyrare utrustning eller särskilda kostnader för ex. idrottsläger ingår inte i standardbeloppet.

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga!

Allt gott,

Karin EkströmRådgivare