FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/10/2017

Hur räknar man vid sambobodelning

Då sambon har valt att lämna huset så ska jag köpa ut henne, då undrar jag ur man räknar. Då huset är värderat till 2.200000 och köpte det för 1.100000 och lånet ligger på 1.050000.

Lawline svarar

Hej och tack för du vänt dig till Lawline med din fråga!

När jag besvarar på denna fråga så utgår jag från att ert samboförhållande har avslutats, vilket det verkar eftersom sambolagen stadgar att ett samboförhållande upphör genom att samborna flyttar isär, se 2 § Sambolagen (SamboL).

När ett samboförhållande upphör och någon av parterna begär bodelning ska detta ske med utgångspunkt i egendomsförhållande den dagen då samboförhållandet upphörde, se 8 § SamboL. Det som är föremål för bodelning är samboegendom vilket är den gemensamma bostaden och bohag om egendomen förvärvats för gemensam användning, se 3 § SamboL.

Enligt juridisk litteratur så ska värderingen ske efter de aktuella värdena. Det är marknadsvärdet eller vad man kallar det verkliga värdet som är utgångspunkt.

Enligt 13 § SamboL räknas det bort lån som varje sambo har kopplat till samboegendomen. Det som återstår ska som huvudregel delas lika mellan samborna, se 14 § SamboL.

Om det bara är huset som ingår i bodelningen och ni båda står på lånen är då beräkningen utifrån huvuddragen i sambolagen följande:

2,2 miljoner (värdet) – 1,05 miljoner (skulden på huset) = 1 150 000 kr.

1 150 000 kr ska ni då dela lika på, vilket blir att varje person ska erhålla 575 000 kr.

Enligt 17 § SamboL har du rätt att betala din före detta sambo i pengar i stället för att samboegendom ska överföras till före detta sambo. Du kan alltså ge henne denna summa pengar (575 000 kr) eller annan samboegendom som är värt den summan.

Det som också kan vara ett tips är att räkna ut den latenta skatteskulden för huset, alltså eftersom du övertar och kommer äga hela huset så kommer du få betala skatt för hela huset när det väl säljs. Information om detta hittar du här: http://www.lawline.se/answers/latent-skatt-vid-bodelning-av-bostad

Hoppas detta svar gav klarhet!

Vänligen,

Anton MagnussonRådgivare