Hur påverkas min sambo av mina skulder till Kronofogden

Hej!

Har mycket skulder och låg inkomst och kommer sannolikt att hamna hos kronofogden.

Jag är sambo med en man som jobbar i Norge men vi är sambos i Sverige. Kommer hans lön att räknas samman med min eller blir det annorlunda med tanke på jobb i Norge med norskt personnummer?

/ undrande

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Om du har skulder hos Kronofogden så anses du äga det som finns i er gemensamma bostad. Det betyder att allt som finns i er gemensamma bostad kan utmätas av Kronofogden och om din sambo inte på något sätt kan bevisa att egendomen är hans. Detta kan han göra genom att märka egendomen på något sätt.

Att han bor med dig innebär inte att han tar över dina skulder. Det kan ändå påverka hans ekonomi eftersom hans inkomster och kostnader är en del av hushållets. När Kronofogden beräknar vilket belopp de kan utmäta av din lön ingår därför hans uppgifter i beräkningen.

Om ni äger en fastighet tillsammans, kan Kronofogden besluta att din andel i fastigheten ska utmätas. Hela fastigheten säljs och han får då pengarna som kommer från hans andel. Kontakta Kronofogden för mer information.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare