Hur påverkar jämkning av bodelning arvsfördelningen?

Min fru avled i maj. Vi var gifta. Vi har var sitt särkullsbarn, inga gemensamma. Vi äger ett sommarhus och en bostadsrätt där jag står som 3/5-dels ägare i båda fallen. Min avlidna fru hade inga tillgodohavanden på bank medan jag har ca 4,7 miljoner. Vi har ett gemensamt testamente där det står att särkullsbarnet ska ha sin laglott och den efterlevande övrigt med fri förfoganderätt. Jag avser att begära jämkning enligt 12:2 ÄktB för alla tillgångar eller enbart för mina banktillgodohavanden. A: Min fråga är vad som gäller vad som gäller för sommarhuset och bostadsrätten om jag begär jämkning för enbart banktillgodohavanden. 1. Gäller laglotten (25%) enligt testament? 2. Gäller laglotten (25%) 2/5-delar sommarhuset resp bostadsrätten? 3. Gäller inte testamentet (laglott) för huset och bostadsrätten om jag väljer att jämka enbart för banktillgodohavanden utan särkullsbarnet ärver 2/5 eller t.o.m. 50% av

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först vill jag beklaga din förlust. Jag tolkar det som att du undrar hur arvet efter din fru ska fördelas i förhållande till testamentet och era gemensamma tillgångar, för det fall du skulle begära jämkning av bodelningen.

Regler om egendomsförhållanden mellan makar finns i äktenskapsbalken, och regler om arv och testamente finns i ärvdabalken. Jag kommer först redogöra för hur man hanterar frågor om makars förmögenhetsförhållande, alltså bodelnings- och jämkningsfrågor, eftersom resultatet av detta är det som arvsfördelningen grundas på. Därefter kommer jag mer konkret bemöta dina olika frågor om arvets fördelning utifrån de olika resultatet av bodelningen.

Utgångspunkt vid fördelning av tillgångar vid en gift persons bortgång

När en gift person avlider ska det först göras en bodelning. Det är genom bodelningen som man beräknar alla tillgångar och skulder som paret har, och sedan delas nettot lika mellan den efterlevande maken (du) och dödsboet efter den avlidne (din fru). Den egendom som ska ingå i denna delning är ert gemensamma giftorättsgods (10 kap. 1§ äktenskapsbalken). Enbart sådant som gjorts till enskild egendom ska lämnas utanför bodelningen. Detta är egendom som exempelvis en av parterna ärvt, fått i gåva eller liknande (med förordnande om att egendomen ska vara enskild egendom), eller som parterna i ett gemensamt äktenskapsförord förordnat ska vara respektives enskilda egendom (7 kap. 2§ äktenskapsbalken). Det krävs alltså ett uttryckligt förordnande om att något ska vara enskild egendom, för att det ska undantas bodelningen.

Detta innebär att om det i ert fall inte finns något sådant förordnande, ska all egendom ingå i bodelningen och bli föremål för delning. Det innebär att värdet av såväl sommarhuset, bostadsrätten, som dina banktillgodohavanden, ska ingå och delas lika mellan er, oberoende av vem som äger vad.

I praktiken tar man alltså all ditt giftorättsgods, drar ifrån dina skulder, och lägger ihop med all din frus giftorättsgods (efter avdragna skulder), och delar detta lika. Den hälften som går till dig blir alltså din egendom med full äganderätt, och den hälften som går till din avlidna maka blir hennes med full äganderätt, och det soms ka fördelas genom arv.

Jämkning av bodelning

Det finns visst utrymme för efterlevande make att begära jämkning av likadelningen, så att du får behålla mer av ditt giftorättsgods (12 kap. 2§ äktenskapsbalken). Man kan genom denna regel inte överta en andra partens giftorättsgods, utan den medger endast att man får behålla mer av sitt eget giftorättsgods. En sådan jämkning medför då att du undanhåller större del av din egendom från din frus särkullbarn.

En begäran om jämkning kan avse hela ditt giftorättsgods, eller endast vissa delar av det, exempelvis enbart dina banktillgodohavanden. Det är alltså möjligt att endast begära att banktillgodohavanden bryts ut från bodelningen. Då måste det beräknas hur stor andel av ditt totala giftorättsgods som dina banktillgodohavanden utgör. Samma andel ska då din avlidna makas dödsbo behålla av hennes giftorättsgods. Resterande tillgångar delas lika enligt sedvanliga regler (12 kap. 2§ 2 meningen äktenskapsbalken). Om du endast begär jämkning avseende banktillgodohavandena innebär det att hela värdet av sommarstugan och bostadsrätten ska delas lika mellan dig och din makas dödsbo. Ägarandelarna spelar ingen roll vad gäller fördelningen av värdet, men kan spela roll vems lott som egendomen fördelas till.

En begäran om jämkning av bodelningen måste göras senast vid bodelningstillfället. Det är du som efterlevande make som ensamt disponerar över denna möjlighet att begära jämkning av bodelningen, det saknar alltså helt betydelse vilken inställning din frus arvingar har.

Sammanfattning av era egendomsförhållanden

Sammantaget spelar det ingen större roll för fördelningen av tillgångarnas värde mellan parterna, vem som äger vad. Alla tillgångar som ska ingå i bodelningen delas lika, om jämkning inte begärs. Du kan välja att jämka bodelningen avseende alla tillgångar så du får behålla hela dina 3/5 av bostäderna, samt allt bankmedel. Jämkar du allt behåller i praktiken respektive part sitt eget giftorättsgods, och då blir det detta (alltså 2/5 av bostaden och sommarhuset) som blir föremål för arv efter din fru. Du kan även välja att jämka bodelningen endast avseende dina banktillgodohavanden. Då ska samma kvotdel (värdet av banktillgodohavandena / värdet av ditt totala giftorättsgods) dras av från din makas giftorättsgods och undntas bodelningen.  Resterande delas lika mellan er. Det du får av bodelningen blir ditt med full äganderätt. Hennes del blir den delen som ska fördelas så som arv.

Hur ska arvet efter din maka fördelas?

Efter bodelningen är klar enligt ovan, ska arvet fördelas enligt ert testamente. Det innebär att din frus särkullbarn får sin laglott direkt. Laglotten är hälften av arvslotten (7 kap. 1§ ärvdabalken). Har din fru endast ett särkullbarn, så är hela arvslotten dennes, och laglotten är då 50%. Det innebär att 50% av det som tillfaller din maka efter bodelningen, ska utgå till hennes barn. Om du begär jämkning av hela bodelningen, så kommer alltså din makas andel av bodelningen utgöras av endast det som är hennes giftorättsgods, det vill säga 2/5 av sommarstugan och 2/5 av bostadsrätten, och inte dina bankmedel. Det är då 50% av detta som tillfaller hennes särkullbarn så som deras laglott i enlighet med testamentet (alltså 1/5 av bostädernas totala värde). Resterande ärver du med fri förfoganderätt i enlighet med testamentet.

Om du i stället väljer att jämka bodelningen endast avseende dina bankmedel, så kommer bostäderna ingå till sitt fulla värde i bodelningen och delas lika mellan dig och din avlidna maka. Det innebär att 50% av deras värde tillfaller henne med full äganderätt, vilket är det som fördelas genom testamentet som arv. Av denna andel ärver då hennes barn sin laglott i enlighet med testamentet, det vill säga 50% av 50% av bostädernas värde = 25%. Resterande värde tillfaller dig med fri förfoganderätt som arv i enlighet med testamentet.

Sammanfattning och råd

Sammantaget kan du alltså välja att jämka antingen hela bodelningen, och får då behålla allt ditt giftorättsgods för dig själv, eller endast delar av det. Då ska resterande delar ingå i bodelningen och delas lika (efter avdrag av samma kvotdel i hennes giftorättsgods som du gör). Testamentet sätts inte ur spel för att du väljer att jämka bodelningen. Bodelningen ska göras innan man ens börjar titta på arvsfördelningen eftersom bodelningen syftar att utreda, dela upp och avsluta makarnas inbördes förmögenhetsförhållande. Först när det är klart, kan man av förklarliga skäl veta vem som äger vad och hur mycket vardera har.

Väljer du att jämka allt, utgör endast 2/5 av sommarhuset och bostadsrätten din frus giftorättsgods, och då ska dessa andelar delas på hennes arvingar enligt testamentet, det vill säga 50% av 2/5. Resterande ärver du med fri förfoganderätt. Dina bankmedel kommer då inte ärvas av hennes arvingar.

Väljer du att endast jämka avseende dina banktillgodohavanden, kommer även din del av bostäderna ingå i bodelningen, och delas lika mellan dig och din avlidna maka. Hon får då 50% med full äganderätt, och av detta ärver hennes arvingar 50% (laglotten) i enlighet med testamentet. Resterande av hennes andel ärver du med fri förfoganderätt.

Bodelnings- och arvsregler kan vara ganska klurigt. Det kan dessutom vara så att det finns omständigheter i ert förmögenhetsförhållande, familjesituation eller liknande som jag inte känner till och som kan påverka utfallet i mitt svar. Jag rekommenderar dig därför att kontakta en jurist för att få ett helhetsgrepp om situationen. Vår jursitbyrå kan då vara behjälplig att göra en mer heltäckande bedömning, och vägleda dig utifrån dina önskemål. Önskar du komma i kontakt med dem kan du återkomma till mig, så förmedlar jag kontakten! Jag nås för ändamålet på sara.pedersen@lawline.se

I övrigt hoppas jag att du fått någon vägledning i dina frågor!

Bästa hälsningar,

Sara PedersenRådgivare