Hur påverkar försäljning till underpris till bröstarvinge arvsfördelningen?

Jag undrar hur det blir om min sambos pappa väljer att sälja sitt hus för underpris till sin son, enda barnet som är vid liv, dock har min sambos bror som är död 2 barn som ärver sin pappas del . Hur blir det när hans pappa går bort?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer vi att gå in och titta i ärvdabalken (ÄB).

Att sälja exempelvis ett hus till underpris är att betrakta som ett så kallat blandat fång, där den ena delen utgör ett köp och den andra en gåva. Huvudregeln är att gåva till bröstarvingar, alltså barn, ska ses som förskott på arv om inte annat har föreskrivits till exempel genom ett gåvobrev, 6 kap. 1 § ÄB. Med gåva likställs även försäljning till underpris till en bröstarvinge. Om din sambos pappa skulle sälja sitt hus till underpris till din sambo, hade det alltså setts som förskott på arv, förutsatt att inget gåvobrev har skrivits.

När din sambos pappa går bort är det dels din sambo, och dels din sambos brorsbarn som kommer att ärva det som finns kvar efter din sambos pappa, 2 kap. 1 § ÄB. Utgångspunkten är att varje bröstarvinge ska ärva lika mycket, vilket alltså hade inneburit att din sambo skulle ärva 1/2 och de två brorsbarnen ärva 1/4 var (sin pappas 1/2), 2 kap. 1 § ÄB.

Eftersom din sambo, förutsatt att inget gåvobrev har skrivits, genom att köpa sin pappas hus till underpris har fått ett förskott på sitt arv så ska skillnaden mellan priset din sambo fick betala och det faktiska marknadsvärdet på huset vid köpet avräknas från hans arv och istället läggas på din sambos brorsbarns arv, 6 kap. 1 § ÄB och 6 kap. 3 § ÄB.

För att din sambo ska få ärva så mycket som möjligt är det därmed bäst att din sambos pappa vid en eventuell försäljning skriver ett gåvobrev där det tydligt framgår att försäljningen/gåvan inte ska ses som förskott på arv. Vill ni upprätta ett gåvobrev kan ni använda er av Lawlines avtalstjänst för att till en fast kostad få hjälp med just detta.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Alma LövgrenRådgivare