Hur påverkar ett arv min skuldsanering?

Hej

Jag kommer få ett arv på ca.250000kr.

Jag har skuldsanering sen 2 år tillbaka och har 3 år kvar. Betalar 7250kr/månad 10mån/år. Är detta arv något som kommer förändra detta eller kommer kronofogden kliva in här? Något jag behöver tänka på i detta fall?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När du får arvet kommer din förmögenhet att ökas. Detta kan innebära att din skuldsanering omprövas i det fall att arvet gör att du får det väldigt mycket bättre ekonomiskt. En sådan omprövning kan både du och en borgenär ansöka om. Vid en omprövning kan villkoren för skuldsanering förändras eller helt upphävas om du anses ha tillräckliga tillgångar för att betala hela skulden direkt.

Hur stor ökning av din förmögenhet som krävs för att du ska anses ha fått det väldigt mycket bättre ekonomiskt framgår inte i någon lagtext. 400 000 har dock i ett fall bedömts som en väsentlig förbättring av gäldenärens ekonomiska förhållanden (se RH 2003:59).

Du kan alltså ta emot arvet utan att behöva kontakta kronofogden, men det kan bli förändringar i din skuldsanering i det fall att någon av dina borgenärer ansöker om omprövning med anledning av arvet.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare