FrågaFAMILJERÄTTBodelning17/05/2018

Hur påverkar en makes skulder vid giftemål?

Jag är tillsammans med en norsk kvinna. Hon äger sin lägenhet i Norge, jag hyr en lägenhet i Sverige. Jag har skulder till kronofogden som jag är osäker på om jag någonsin blir kvitt. Vi vill så småningom gifta oss. Kan hon drabbas på något sätt av mina skulder vad gäller eventuell indrivning av mina skulder?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

Man blir inte ersättningsskyldig för sin makes/makas skuld enbart på grund av att man har gift sig. Vardera maken äger den egendom den har förvärvat och är skyldig att betala sina egna skulder (1:3 Äktenskapsbalken (ÄktB)). Ifall du och din flickvän skulle gifta er skulle hon inte drabbas vad gäller eventuell indrivning av dina skulder. Dina skulder skulle däremot påverka henne om ert äktenskap upplöses, vilket sker ifall någon av er dör eller vid en skilsmässa (1:5 ÄktB). När ett äktenskap upplöses ska en s.k. bodelning ske (9:1 ÄktB). En bodelning innebär att makarna delar på sakerna de äger.

Vid en bodelning börjar man med att beräkna makarnas andelar genom att först göra en s.k. skuldavräkning och sedan dela det som finns kvar på hälften (11:1-3 ÄktB). Det man får från delningen plus det man behöver för att täcka skulden är det som kallas för ens andel (11:6 ÄktB).

Exempel:

Om vi antar att era förutsättningar ser ut som nedan skulle en bodelning ge följande resultat:

Tillgångar och skulder

Det du äger: 500 000 kr

Dina skulder: 1 000 000 kr

Det din flickvän äger: 500 000 kr

Hennes skulder: 0 kr

Skuldavräkning

Skuldavräkningen ger:

Ditt nettogiftorättsgods: 500 000 – 1000 000 = 0 kr (om någon av makarna har skulder som överstiger värdet av dennes giftorättsgods så anses denna makens nettogiftorättsgods vara noll).

Din flickväns s.k. nettogiftorättsgods: 500 000 – 0 = 500 000 kr.

Det s.k. nettogiftorättsgodset läggs ihop: 0 + 500 000 = 500 000 kr

Beloppet delas sedan lika mellan er, vilket innebär att ni får 250 000 kr var från delningen av nettogiftorättsgodset.

Andelar

Din andel i boet är summan av det du fick från delningen (250 000 kr) och det du behöver för att täcka skulden (1 000 000 miljon kr) vilket är 1 250 000 kr. Din flickvän kommer i så fall att få 250 000 kr.

Resultatet blir att vid en bodelning kommer din flickvän att få dela med sig av hälften av sin egendom och din egendom kommer att "ätas upp" av dina skulder, vilket medför att hon inte kommer att få någon del av den. För att förhindra en sådan orättvishet kan man skriva ett äktenskapsförord där man avtalar om att allt man äger (eller en del av det man äger) inte ska ingå i bodelningen, dvs. att man inte ska behöva dela på det. De enda sakerna som ska delas mellan makarna är det som kallas för giftorättsgods (10:1 ÄktB). Giftorättsgods är allt som båda eller någon av makarna äger som inte är s.k. enskild egendom. Man kan göra egendom till enskild egendom genom att skriva äktenskapsförord (7:2 ÄktB).

Om ni ska gifta er kan det vara en god idé att kontakta en jurist för hjälp med att utforma ett korrekt äktenskapsförord utifrån era önskemål.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare