FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/07/2020

Hur överför vi vårt gemensamma ägande av huset på bara mig?

hej, hustrun vill bli utköp ur gemensamt hus, ska fortsätt vara gifta, skuld i huset 1,9 miljoner, värderat till ca 3,5 miljoner,vi äger femtio procent var.hur mycket ska jag betala till hustrun, ska hon betala något av skulden, inga konsumtions lån,behåller jag hus , skuld 1,9 m plus det ev lån jag måste ta för att lösa ut hustrun,

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Det finns inga bestämmande regler för hur mycket man ska ta vid försäljning av en fastighet, men är ni överens kan ni gå på värderingen som gjorts. Om skulderna är gemensamma kan du lösa ut henne ur både ägandet och skulderna på huset. 3,5-1,9=1,6, det vill säga övervärdet efter att ni täckt skulderna är 1,6 miljoner. 1,6/2=0,8, det vill säga hälften av värdet efter att ni täckt skulderna är 800.000. Ett sätt att göra upp är alltså att du betalar henne 800.000 för huset. Ska du stå på lånen själv ska du kontakta banken ni har lånet hos och göra upp om det. För att ägandet ska övergå på dig ska du kontakta lantmäteriet så att du kan bli inskriven som ensam ägare av fastigheten (lantmäteriets hemsida).

Tack för att du kontaktade Lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på Lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare